Zoeken
naar evenwicht tussen mens en wereld
Artikel in Den Haag Centraal van 22 december
Museum
Voorlinden laat zien hoe de mensheid tegen beperkingen aanloopt en kunstenaars
op zoek gaan naar nieuwe zienswijzen.
Door
Margreet Hofland
“Op dit moment hebben we te maken met tijden
waarin eindeloos veel problemen op ons afkomen,” legt Suzanne Swarts, directeur
van museum Voorlinden uit. “Denk bijvoorbeeld aan pandemieën, overbevolking en
klimaatveranderingen, daar moeten we iets mee. We kunnen van alles, maar we
houden vaak geen rekening met de begrenzingen van onze planeet, we zullen
moeten leren leven met beperkingen. Wij als museum zijn ervan overtuigd dat
kunstenaars ons daarbij kunnen helpen, zij zijn altijd als eersten op zoek naar
antwoorden.”
Het
museum heeft voor ‘Tot hier en verder’, over de worsteling tussen de ons
omringende wereld en de mensheid, geput uit hun vaste collectie. Een aantal
stukken is nieuw en andere waren eerder te zien. De expositie toont in de
eerste zalen een status quo: hoe is de situatie op dit moment? Verderop zie je
dat kunstenaars daar niet in blijven hangen maar de situatie ombuigen naar
nieuwe mogelijkheden. “Hopelijk werkt het zo aanstekelijk dat het navolging
heeft. Daarom deze titel: Tot hier en verder.” zegt Swarts.
Voor
de bezoeker voelt de tentoonstelling als een reis die start bij een wereld die
verre van optimaal is, langs een kantelpunt leidt en dan nieuwe manieren van
kijken laat zien, waarin misschien hoop te vinden is.
Hekwerk
Het
eerste werk komt al direct met kracht bij de toeschouwer binnen. Het is een
werk van de Cubaanse kunstenaar Yoan Capote, ‘Isla’. Met zo’n 220.000 scherpe vishaken,
ingeslagen op een geschilderde achtergrond, bootst hij een woeste zee na. Het
werk gaat over het geïsoleerde leven op een eiland als Cuba, waar de zee
beperkingen oplegt, maar ook voorziet in levensbehoeften en uitzicht biedt op
een toekomst aan de andere kant van het water. Met veertien assistenten werkte
hij drie maanden lang aan dit kunstwerk. Het hekwerk van vishaken symboliseert het
isolement dat je als eilandbewoner ervaart.
François
Morelett wil
met zijn werk ‘l’Avalanche’ laten zien dat er lawines kunnen ontstaan wanneer de
sneeuw niet goed hecht aan de ondergrond. Met blauw neonlicht en kabels symboliseert
hij een verschuivende sneeuwmassa, die zoals iedereen weet, rampzalige gevolgen
kan hebben voor de omgeving. De boodschap is somber maar het blauwe kunstwerk
is sprookjesachtig mooi.
Geheime
doorgang
Het
is een feest om weer door het kunstwerk ‘Through the Wall’ te kunnen lopen van
kunstenaar Song Dong. “Op veler verzoek hebben we het weer uit de opslag
gehaald,” aldus Suzanne Swarts.
Een
muur is meestal een barrière maar deze ‘muur’ is eigenlijk een geheime doorgang
naar een ander universum, naar de toekomst. Hij heeft de vorm van een oude
stadsmuur - aan de ene kant schuin en aan de andere kant recht - en bestaat uit
tientallen kozijnen van oude ramen en deuren die uit een buurt in Beijing komen,
waar de kunstenaar zelf opgroeide en nog steeds woont. Zijn buurt verdwijnt
langzaam om plaats te maken voor nieuwbouw. Aan de binnenkant hangen tientallen
goedkope lampjes en overal zijn spiegels. Het roept een vrolijk en
hallucinerend gevoel op als je er doorheen wandelt. De kunstenaar vervlecht op
deze manier heden en verleden met zijn persoonlijke herinneringen.
Schervenzee
De
laatste zaal verbeeldt hoop op de toekomst en laat ook zien dat de natuur ons uiteindelijk
zal overleven. Zes manshoge en metersbrede panelen met de titel ‘Fatigues’ roepen
ontzag op. Ze zijn gemaakt door Tacita Dean met wit krijt op zwarte schoolborden,
haar inspiratie waren de bergketen Hindu Kush en het Himalaya gebergte. De
krijttekeningen laten de kracht van de natuur zien maar ook de kwetsbaarheid,
je kunt ze immers zo weer wegvegen.
Op de vloer in diezelfde zaal ligt een ‘tapijt’ van duizenden porseleinen scherven uit de Ming-dynastie met de naam ‘Tiger, tiger, tiger’ en gemaakt door activist en kunstenaar Ai Weiwei. De tijger is het symbool voor moed. Twee decennia lang zocht hij naar potjes, flesjes en schaaltjes met handgeschilderde tijgers aan de binnenkant. Een deel daarvan sloeg hij stuk om de verborgen tijgers bloot te leggen, die door de eeuwen heen met veel vakmanschap geschilderd zijn. Ai Weiwei wil hiermee een ode brengen aan vergeten kunstenaars uit het verleden. De schervenzee laat ook zien hoe kwetsbaar ons culturele geheugen is.
‘Tot
hier en niet verder’ in museum Voorlinden, einddatum nog niet bekend. Meer informatie
www.voorlinden.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.