donderdag 23 februari 2023

 


Zal schoonheid de wereld redden?

Artikel Den Haag Centraal janauari 2023

Kunstinstelling West presenteert drie nieuwe tentoonstellingen. Volgens directeur Sondeijker is het niet ondenkbaar dat West in het voormalige ambassadegebouw kan blijven


 

Het team van kunstinstelling West Den Haag opende drie tentoonstellingen met hedendaagse kunst en architectuur in de voormalige Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout. Het is druk tijdens de opening en er is veel jong publiek. West Den Haag is een goede tegenhanger voor de wat meer bezadigde kunstinstellingen in het museumkwartier, maar de toekomst van West in het ambassadegebouw is nog steeds onzeker. In de gemeenteraad is de verhuizing van het Eschermuseum naar de voormalige ambassade en of West er dan wel in zou kunnen blijven, nog steeds een heet hangijzer. Volgens Marie-José Sondeijker, directeur van West, zou er ruimte zijn voor twee kunstinstellingen in het gebouw dat in elk geval niet verkocht zal worden maar in eigen beheer van de gemeente blijft.

De Technische Universiteit Delft speelde erop in en studenten kregen de opdracht een ontwerp te maken voor een gecombineerde museumfunctie. Het iconische ambassadegebouw van architect Marcel Breuer - inmiddels rijksmonument - was daarbij hun inspiratiebron. Met het project ‘Rethinking the Embassy II’ bestudeerden zij hoe architecten als kunstenaars plannen maken. De tentoonstelling laat de ideeën, ontwerpen en maquettes van de studenten zien.

 

De idioot

Wat zijn de rollen van kunst en kunstenaar in de huidige tijd? Dat is de vraag die het kunstenaarsduo Martha Volkova en Slava Shevelenko zich stelt in de expositie ‘Will beauty save the world?’ Deze vraag wordt ook aan de toeschouwer gesteld. Beide kunstenaars zijn geboren in de toenmalige Sovjetunie. De titel van de tentoonstelling verwijst naar een uitspraak in het boek ‘De idioot’ van Dostojevski, waarin wordt gesteld dat schoonheid gelijk staat aan het goede en aan de waarheid. ‘Kunst zou de wereld vooruit kunnen brengen’, maar is dat nog wel zo?

Volkova en Shevelenko maakten een serie aquarellen van bestaande Haagse monumenten en suggereren dat de sokkels ingericht zouden kunnen worden als woonruimte voor vluchtelingen. Het is ironisch bedoeld, maar de toeschouwer zal zich toch heel even afvragen of het een serieus voorstel is. “Het is een absurdistisch project,” zegt Shevelenko. “Maar de tekst is geschreven alsof het serieus is.”

Die begeleidende tekst luidt: ‘Dit project onderzoekt de mogelijkheden om in bestaande stedelijke situaties, met een minimum aan investeringen, onderdak te bieden aan vluchtelingen. Er wordt met name voorgesteld om verblijven in te richten in de postamenten van standbeelden en monumenten die de straten en pleinen van Europese steden sieren. De veronderstelling is dat het huisvesten van de nieuwkomers, letterlijk binnen de symbolen van Europese cultuur en geschiedenis, bevorderend zou zijn voor hun integratie. Behalve economische en sociale effecten wordt aangenomen dat een regelmatig verblijf binnen de kunstwerken gunstig zou zijn voor de mentaliteit van de mensen. Om het met de woorden van Dostojevski te zeggen: ‘Schoonheid zal de wereld redden’.’

Aan het begin van de tentoonstelling staat de installatie ‘Lost Don Quixote’, een verwarde kunstenaar die op zijn paard zit en gekleed is in een harnas van zijn eigen schilderijen. Een idealist die tegelijkertijd een harde zakenman moet zijn, zoals van kunstenaars vaak verwacht wordt.

 

Mediakunst

De derde expositie ‘Part One of Many Parts’ is ontstaan in samenwerking van West met LIMA, een Amsterdamse organisatie die zich bezighoud met mediakunst. Het is een ode aan de kracht van de samenwerking en het medium video, waar tussen 1970 en nu door duo’s aan is gewerkt. De video’s tonen zowel performances als kritiek op de controlemaatschappij.

 

‘Rethinking the embassy II’ in West Den Haag t/m zondag 9 april, ‘Will beauty save the world?’ en ‘Part One of Many Parts’ in West Den Haag t/m zondag 12 maart. Meer informatie www.westdenhaag.nl

 

 

 

 

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...