Zal
schoonheid de wereld redden?
Kunstinstelling West presenteert drie nieuwe tentoonstellingen. Volgens directeur Sondeijker is het niet ondenkbaar dat West in het voormalige ambassadegebouw kan blijven
Het team van kunstinstelling West Den Haag opende drie
tentoonstellingen met hedendaagse kunst en architectuur in de voormalige
Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout. Het is druk tijdens de opening en
er is veel jong publiek. West Den Haag is een goede tegenhanger voor de wat
meer bezadigde kunstinstellingen in het museumkwartier, maar de toekomst van
West in het ambassadegebouw is nog steeds onzeker. In de gemeenteraad is de
verhuizing van het
De Technische Universiteit Delft speelde erop in en
studenten kregen de opdracht een ontwerp te maken voor een gecombineerde
museumfunctie. Het iconische ambassadegebouw van architect Marcel Breuer -
inmiddels rijksmonument - was daarbij hun inspiratiebron. Met het project
‘Rethinking the Embassy II’ bestudeerden zij hoe architecten als kunstenaars plannen
maken. De tentoonstelling laat de ideeën, ontwerpen en maquettes van de
studenten zien.
De idioot
Wat zijn de rollen van
kunst en kunstenaar in de huidige tijd? Dat is de vraag die het kunstenaarsduo
Martha Volkova en Slava Shevelenko zich stelt in de expositie ‘Will beauty save
the world?’ Deze vraag wordt ook aan de toeschouwer gesteld. Beide kunstenaars
zijn geboren in de toenmalige Sovjetunie. De titel van de tentoonstelling
verwijst naar een uitspraak in het boek ‘De idioot’ van Dostojevski, waarin
wordt gesteld dat schoonheid gelijk staat aan het goede en aan de waarheid. ‘Kunst
zou de wereld vooruit kunnen brengen’, maar is dat nog wel zo?
Volkova en Shevelenko maakten een serie aquarellen van
bestaande Haagse monumenten en suggereren dat de sokkels ingericht zouden
kunnen worden als woonruimte voor vluchtelingen. Het is ironisch bedoeld, maar
de toeschouwer zal zich toch heel even afvragen of het een serieus voorstel is.
“Het is een absurdistisch project,” zegt Shevelenko. “Maar de tekst is
geschreven alsof het serieus is.”
Die begeleidende tekst luidt: ‘Dit project onderzoekt de
mogelijkheden om in bestaande stedelijke situaties, met een minimum aan
investeringen, onderdak te bieden aan vluchtelingen. Er wordt met name
voorgesteld om verblijven in te richten in de postamenten van standbeelden en
monumenten die de straten en pleinen van Europese steden sieren. De
veronderstelling is dat het huisvesten van de nieuwkomers, letterlijk binnen de
symbolen van Europese cultuur en geschiedenis, bevorderend zou zijn voor hun
integratie. Behalve economische en sociale effecten wordt aangenomen dat een
regelmatig verblijf binnen de kunstwerken gunstig zou zijn voor de mentaliteit
van de mensen. Om het met de woorden van Dostojevski te zeggen: ‘Schoonheid zal
de wereld redden’.’
Aan het begin van de tentoonstelling staat de installatie
‘Lost Don Quixote’, een verwarde kunstenaar die op zijn paard zit en gekleed is
in een harnas van zijn eigen schilderijen. Een idealist die tegelijkertijd een
harde zakenman moet zijn, zoals van kunstenaars vaak verwacht wordt.
Mediakunst
De derde expositie
‘Part One of Many Parts’ is ontstaan in samenwerking van West met LIMA, een
Amsterdamse organisatie die zich bezighoud met mediakunst. Het is een ode aan
de kracht van de samenwerking en het medium video, waar tussen 1970 en nu door
duo’s aan is gewerkt. De video’s tonen zowel performances als kritiek op de
controlemaatschappij.
‘Rethinking
the embassy II’ in West Den Haag t/m zondag 9 april, ‘Will beauty save the
world?’ en ‘Part One of Many Parts’ in West Den Haag t/m zondag 12 maart. Meer informatie www.westdenhaag.nl
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.