Er
is geen excuus meer om níét duurzaam te winkelen
Platform Fairbee is uit idealisme opgestart door Saja Chander en vormt de schakel tussen de consument en bedrijven met verantwoord geproduceerde lifestyle artikelen.
Begin
september werd het lifestyleplatform Fairbee gelanceerd, een website die
consumenten moet inspireren en begeleiden om op een bewustere manier artikelen
aan te schaffen, zonder onze planeet teveel te belasten. Op dit moment is het vooral
nog een selectie van eersteklas kledingmerken, sierraden, accessoires en
huidverzorgingsproducten, maar de bedoeling is dat de site zich gaat uitbreiden
naar bijvoorbeeld adviezen voor betere eetgewoontes, zoals biologische wijnen
en olijfolie, of zelfs hoe je verantwoord kunt reizen. Fairbee is de schakel tussen
bedrijven die exclusieve duurzame producten leveren en consumenten met een
ontwikkelde smaak. Uniek is dat alles nu in één oogopslag bij elkaar te vinden
is.
Bewuste
levensstijl
De
Haagse Saja Chander (51) is de vrouw die samen met een team achter de naam
Fairbee schuilgaat. Zeven jaar geleden ging ze haar dromen achterna en zette ze
het platform op. Chander is oorspronkelijk juriste en had een topbaan bij de
NIBC bank, maar dat gaf haar niet genoeg voldoening. “Ik zocht iets dat dichter
bij mij staat,” zegt ze. “Ik dacht erover na hoe ik meer betekenis zou kunnen
hebben voor de wereld.” In 2014 zegde ze haar baan op. “De MH17 was neergestort
en een klasgenootje van mijn zoon was daarbij samen met het hele gezin
omgekomen. Je denkt dan na over het feit dat alles zomaar voorbij kan zijn en wat
je tot dusver met je leven gedaan hebt. Op vakantie in Sri Lanka kwam ik in
gesprek met een jonge boeddhistische monnik, die vertelde dat hij ‘was waar hij
wilde zijn in het leven’, dat zette me nog meer aan het denken.”
Na
een tijdje zoeken, kwam Chander tot de conclusie dat ze duurzaam wilde
ondernemen en daarmee de wereld het liefst ook een beetje mooier wilde maken. “Ik
wilde een platform creëren waar de consument gemakkelijk duurzame artikelen zou
kunnen vinden, die ook nog kwaliteit hebben. Het liefst zou ik de term ‘keuze
voor een bewuste levensstijl’ gebruiken. Er wordt nu zoveel reclame gemaakt met
‘duurzaam’, het valt bijna niet meer te controleren, maar wij zoeken het echt
tot in de details uit en vermelden ook bij elk artikel waar het vandaan komt.”
Ananasleer
De
kleding is niet heel goedkoop maar wel betaalbaar en het is goed te zien dat alles
is uitgezocht door iemand met een uitgelezen smaak. Saja Chander is een mooie, goedgeklede
vrouw, de kleding die op de site aangeboden wordt, is heel goed geschikt voor
de modebewuste zakenvrouw, maar ook als je in je vrije tijd modieus gekleed
wilt zijn. De sierraden zijn van goud of zilver, soms gerecycled en krijgen net
als alle andere artikelen ‘duurzaamheidspunten’ toegewezen die te maken hebben
met het materiaal waarvan het gemaakt is en wat de arbeidsomstandigheden zijn. Er
worden ook artikelen gelanceerd die van betrekkelijk nieuwe materialen zijn
gemaakt zoals, bamboe, ananasleer en appelleer.
Op
de site staan prachtige kalfsleren sneakers van het merk Matteo, een ambachtelijke
schoenmaker uit Italië, die nieuwe mensen opleidt om het vak niet verloren te
laten gaan, naast spijkerbroeken van Mud Jeans, die gerecycled materiaal
gebruikt. Ook Kings Of Indigo produceert mooie kleding op een verantwoorde
manier. Naast de grote merken zijn ook startende en kleinere bedrijven zoals
het Haagse bedrijf Atelier Jungles te vinden, dat vorig jaar begonnen is met kleding
te maken van overtollige stoffen.
Er
staan ongeveer veertig merken op de site en Chander hoopt er aan het einde van
het jaar nog zo’n dertig aan toe te voegen. “Wij maken duurzaam winkelen leuk
en toegankelijk. Het is nu zó makkelijk om verantwoorde producten te vinden,
dat je geen excuus meer hebt om het niet een keer te proberen,” besluit ze.
‘Fairbee’
van Saja Chander. Meer informatie www.fairbee.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.