dinsdag 21 september 2021

 

Vergeten parfumflesjes en een versleten Chaneltas

Precies honderd jaar geleden creëerde Coco Chanel een nieuw parfum dat wereldberoemd werd. Om deze gebeurtenis te vieren maakte Anouk van Tetering kunstwerken met de oude parfumflesjes. Ze exposeert bij De Galerie Den Haag.

Artikel Den Haag
Centraal

Chanel is een begrip. Befaamd is de uitspraak van Marylin Monroe, die ooit vertelde dat ze in bed alleen ‘five drops of Chanel No. 5, and nothing else’ droeg. Precies vijftig jaar geleden, in 1971, stierf Coco Chanel, ze was niet alleen modeontwerpster, maar ze creëerde ook de geur die een revolutie veroorzaakte. Kunstenares Anouk van Tetering (AnoukArt) gaf een nieuw leven aan meerdere vergeten objecten van deze beroemde vrouw. Ze verzamelde en fotografeerde oude parfumflesjes en bewerkte de foto’s tot kunstwerken. Een heftig rode Chaneltas schittert op een foto met een zwarte achtergrond, daaronder druipt rode verf naar beneden, een oud poederdoosje is enorm uitvergroot en verheven tot een begerenswaardig kunstwerk. Anouk is inmiddels de best verkopende kunstenaar bij De Galerie Den Haag op het Noordeinde. In september opent haar tentoonstelling over Coco Chanel: ‘Chanel by Anouk’ om de honderdste verjaardag van het meest iconische parfum ter wereld te vieren.



 

Esthetisch

Op de Rietveld Academie in Amsterdam studeerde Anouk af met fotomanipulaties. Met haar werk laat ze de schoonheid van het kleine zien. “Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in close-ups en zat overal met mijn neus bovenop,” zegt ze. “In het begin maakte ik kunstwerken met delen van het vrouwelijk lichaam, bijvoorbeeld een voet met een appel of een mond met een diamant. Ik woonde een tijd in Londen waar ik in verschillende galeries exposeerde en maakte werk dat er esthetisch uitzag. In de kunstwereld was dat toen bijna een zonde, maar ik had het inmiddels helemaal gehad met het idee dat alles moeilijk en ingewikkeld moest zijn. Op de kunstacademie leerde je dat je een intern gevecht met jezelf moest voeren en die emoties moest je dan weergeven. Ik vind zelf dat het leven vaak al vol zit met stress en dat een kunstwerk ook mooi mag zijn. Het mag rust en tevredenheid uitstralen en plezierig zijn om naar te kijken. Gelukkig zijn die grenzen nu aan het vervagen. Kunst, design en interieur worden steeds meer met elkaar verbonden.”

 

Magisch

“Jaren geleden begon ik voor het eerst met het fotograferen van voorwerpen. Ik geef een podium aan items die mensen vergeten zijn of waarvan de schoonheid niet ingezien wordt, vaak zijn het hele kleine objecten. Het is magisch om even te pauzeren en goed te kijken. Alles heeft z’n eigen schoonheid en iets kleins wordt vaak over het hoofd gezien.”

Anouk dwingt je als het ware met haar werk om beter te kijken. Ze fotografeert voorwerpen die je in de eerste instantie niet eens herkent, zoals de deksel van een potje, een doorgesneden golfbal, een glas wijn van bovenaf gezien. De cirkel vindt ze een volmaakte vorm. Met elke foto duik je in een wereld van sprankelende kleuren, helder licht en veel glans. De foto’s zijn opgeblazen tot een behoorlijke afmeting. Zo wordt de toeschouwer geconfronteerd met de sprookjesachtige wereld van de kunstenares.

Een jaar gelden begon ze met het verzamelen van parfumflesjes van Chanel. “Iedereen heeft als klein meisje wel eens parfumflesjes verzameld. Zelf had ik ook nog zo’n oud flesje in de kast staan. Soms is het flesje nog verzegeld en nooit opengemaakt, maar door de tijd is de inhoud verdampt. Verzamelaars willen de flesjes met het etiket liefst nog zoveel mogelijk intact, maar ik vind het juist mooi als er iets aan is gescheurd of ontbreekt.”

 

Poederdoosje

“De flesjes op de foto zijn met een laklaag glanzend gemaakt zodat een 3-D effect ontstaat, er zijn stukjes bladgoud in verwerkt, voor nog meer glans. Op de achtergrond is matte verf aangebracht,” legt ze uit.

Bij elk gefotografeerd voorwerp worden de originele objecten meegeleverd. Items voor verzamelaars zijn het ongeopende flesje, het metalen poederdoosje en de Chaneltas uit de jaren tachtig. “Hoe ouder hoe mooier, dan zit er een ziel in,” zegt Anouk. “Het poederdoosje is, denk ik, zo’n tachtig jaar oud en is nergens meer te vinden.”

Bij de kunstwerken van de flesjes wordt een smal ‘podium’ in de lijst gemaakt waar ze op komen te staan. Bij aanschaf van het kunstwerk krijgt de koper ze er dus bij.

Anouk staat zelf op een foto met de rode Chaneltas om haar schouder. Ze bekent dat ze het best moeilijk vindt om afscheid van de tas te nemen, maar dat is nu eenmaal de afspraak.

Ze laat nog een paar prachtige rode Chanelschoenen met naaldhakken zien.

“Die heb ik pas te pakken gekregen en ik hoop dat ik het kunstwerk ervan nog kan meeleveren met de expositie. Onder de hakken komen dan nog grote rode druipers.”

 

Anouk van Tetering, ‘Chanel by Anouk’ van zaterdag 4 september t/m zondag 3 oktober bij De Galerie Den Haag, Noordeinde 69-71. Voor meer informatie www.degaleriedenhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...