dinsdag 21 september 2021

 

Praten over rouw en verlies

 Artikel in Den Haag Centraal van 12 augustus 2021

Martine Wijman verwerkt het verlies van haar moeder met de tentoonstelling ‘#nooit vergeten’. Ze laat schilderijen van haar moeder zien en foto’s van personen die belangrijk voor haar waren.


 

‘Zal je nooit vergeten dat ik van je houd’, dat staat onder elke foto die gemaakt is voor het project ‘#nooit vergeten’, een tentoonstelling die Martine Wijman (22) over haar moeder Janet Wijman maakte, die overleed toen ze pas veertien jaar oud was. Janet Wijman was kunstenares en liet schilderijen en teksten achter.

“Die tekst was een van de laatste dingen die ze tegen mij zei,” zegt Martine Wijman. “Ik wist al veel eerder dat ik iets met haar schilderijen wilde doen, maar pas drie jaar geleden kreeg ik het idee om de schilderijen op dunne doeken af te drukken en deze te gebruiken als achtergrond voor foto’s met personen, die allemaal op hun eigen manier een ervaring met verlies hebben.”

 

Puur

Het project kwam tot stand met crowdfunding en is gerealiseerd op een locatie van Anna Vastgoed & Cultuur op het Tournooiveld. Het gaat over het bespreekbaar maken van rouw en verlies. Wijman doet dat aan de hand van de schilderijen van haar moeder, gecombineerd met foto’s en verhalen. “Met het maken van deze expositie hoop ik dat we stilstaan bij de mensen die we missen én bij de mensen die in ons leven zijn. Er zijn in totaal zeven schilderijen en dus ook zeven thema’s, waaronder bijvoorbeeld de thema’s ‘Liefde en dankbaarheid’ en ‘Vruchtbaarheid’. De foto’s zijn gemaakt door Nadine Maaraba, ze maakt analoge foto’s bij daglicht, de foto’s zijn dus heel puur. Dat was ook precies de manier waarop mijn moeder dacht: puur en rauw en ‘het is wat het is’. Daarom past alles nu zo goed bij elkaar.”

Martine Wijman is zelf op een van de foto’s met een gedeeltelijk ontbloot bovenlichaam afgebeeld, ze zit voor een doek met blauwe tinten. Het drukt kwetsbaarheid uit, maar ook puurheid.

 

Koning

Wijman heeft een speciaal gevoel bij de ‘Kroontjesserie’. “Mijn moeder gebruikte veel symboliek in haar werk. Ieder mens is een koning, vond zij. ‘Pak de kroon in jouw leven, doe waar je blij van wordt en waarvan je denkt dat de wereld een beetje mooier wordt’, dat was haar motto.”

Op een van de foto’s staat de broer van Wijman voor een doek dat bedrukt is met de afbeelding van een



schilderij van zijn moeder. Het zijn vrolijke kleuren: geel, rood en blauw. In het midden prijkt een figuur met een kroontje op het hoofd. In het boekje dat Martine Wijman bij de tentoonstelling maakte, staat een tekst van haar moeder: ‘Mens waar is uw kroon? Eeuwig en altijd is hij uitsluitend voor u’. Ernaast hangen nog twee foto’s, van haar andere broer en een vriend van de familie.

Voor het schilderij ‘Liefde’ staat vriendin Sophie. “Zij was heel erg betrokken bij het overlijden van mijn moeder. Zij vond dit schilderij heel mooi. Het heeft altijd bij mijn vader op de kamer gehangen.”

Haar en make-up op de foto’s zijn verzorgd door Desiree Schouten, die zelf ook op een van de foto’s staat. “Desiree is haar vader verloren en op de foto draagt ze een kostuum van hem. Bij het maken van de foto voelden we allemaal dat ze zó trots op haar vader was, dat zie je echt terug op die foto.”

Martine Wijman is tevreden met het resultaat. “Er komen mensen hier binnenlopen die tegen mij zeggen: ‘Het is zo fijn om te voelen dat ik niet de enige ben met mijn herinneringen. Ik heb hetzelfde meegemaakt als jij en het is prettig om erover te kunnen praten’. En dat is precies wat ik wil met deze tentoonstelling. In een apart hoekje kan iedereen ook nog een kaartje met een herinnering achterlaten.”

 

Martine Wijmans, ‘#nooitvergeten’ nog tot en met zondag 20 augustus. Openingstijden: woensdag 12.00-18.00 uur, donderdag 14.00- 20.30 uur, vrijdag t/m zondag 12.00-18.00 uur. ANNA Vastgoed & Cultuur, Tournooiveld 5. Meer informatie www.martinewijman.nl

 

Foto’s van Nadine Maaraba, gefotografeerd voor print op doek van schilderij Janet Wijman

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...