TWEEDEHANDS, MAAR NIET VINTAGE
Appel & Ei opende in de Papestraat hun achttiende winkel, een aanwinst voor de buurt, waar je een straatje voor omloopt.
Het Hofkwartier is een winkel rijker met de naam Appel & Ei. De winkel zit in de Papestraat, een van de zijstraatjes van de
Hoogstraat, tegenover House of Hats, de hoedenwinkel. Er is nu een extra reden om deze straat tijdens het winkelen niet over te slaan.
Appel
& Ei verkoopt gedragen kleding die er uitziet als nieuw. “Het woord
‘vintage’ wordt er vaak voor gebruikt, maar dat zou eigenlijk niet moeten,” zegt
Rocco van der Boog, mede-eigenaar. “Vintage is kleding uit een bepaald tijdperk,
uit de jaren zeventig en tachtig. Wij verkopen kleding die niet ouder mag zijn
dan maximaal drie seizoenen.”
Appel
& Ei is inmiddels een vertrouwd concept, er zijn nu achttien winkels door
heel Nederland, waarvan er vier eigen winkels zijn, de rest is franchise. Van
der Boog runt de winkels samen met zakenpartner Arda Palm. Ze waren ooit een
stel, hun dochter van 23 is nu manager van de winkel in Den Haag. Het hoofdkantoor
staat in Eefde, vlakbij Zutphen. “De eerste winkel werd zeventien jaar geleden
in Leiden geopend door Arda. Zij is ermee opgegroeid want haar moeder had daar
ook al een winkel in chique tweedehandskleding. We verhuisden in 2010 naar
Doetinchem waar we onze tweede winkel openden, nu zijn er dus achttien.”
Van
der Boog en Palm waren onmiddellijk weg van het ruime pand in de Papestraat, ze
waren al even in Den Haag aan het zoeken. “Nauwelijks waren we hier binnen of
we namen het besluit, ‘we doen het’, zeiden we tegen elkaar en de eigenaar
gunde het ons. De buurtbewoners zijn blij dat er niet wéér een
horecagelegenheid bijgekomen is.”
Goudappeltje
“Het
unieke van Appel & Ei is dat we twee soorten klanten hebben: degenen die
kopen en degenen die kleding inbrengen. Onze winkels zijn daardoor heel
levendig, maar het personeel moet wel keihard werken. Ons doel is om beiden
tevreden te houden,” vertelt Van der Boog.
Het
is opvallend dat de kleding die er hangt er superschoon uitziet en niet gedateerd
is. Alles hangt op kleur en heeft de ruimte, er worden tassen, schoenen en
sierraden verkocht, die er vrijwel ongebruikt uitzien. De winkel zelf is veel
groter dan je van buitenaf zou vermoeden en er is veel licht. In een aparte
hoek hangen de ‘Goudappeltjes’, kleding van bekende merken zoals bijvoorbeeld
Caroline Bis, Marc Cain, Cambio,
Michael Kors, Moscow, deze modemerken zijn iets hoger geprijsd dan merken
als Zara, H&M en Vanilia. “We hebben een aparte hoek voor de mannen, die zijn
met kleding altijd wat lastiger, geen idee hoe dat komt, maar we verkopen ook colbertjes
en herenschoenen.”
Na
de openingsdag op 28 augustus is de voorraad behoorlijk uitgedund. “We hopen erop
dat velen kleding zullen komen inbrengen. De mensen moeten weten dat ze welkom
zijn. Ik vind dat we een ‘blij’ concept hebben. Het is een woord dat vaak bij
ons terugkomt en ergens gaat ook steeds weer de hele foute slogan bij ons rond:
‘Iedereen blij, bij Appel & Ei’. Toch denk ik dat mensen dat ook wel voelen
als ze hier binnenkomen, hoewel we best kritisch zijn bij het innemen. De
kleding mag niet ouder dan drie jaar zijn en moet fris en schoon zijn. Veertig
procent van de opbrengst is voor degene die het inbrengt. Iedereen wil hier
altijd graag werken, er is overal personeelstekort maar niet bij ons. Net als
iedereen hebben we natuurlijk ook een moeilijk jaar gehad, maar we hebben weer
nieuwe hoop.”
Appel
& Ei, Papestraat 17. Meer informatie www.appelenei.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.