donderdag 26 augustus 2021

 

Camera’s van Frederick Linck krijgen nieuw leven

 Koos Breukel stelde een tentoonstelling samen met jonge fotografen, die foto’s maakten met de camera’s van de vorig jaar overleden Frederick Linck. Een hommage aan een geliefde Haagse fotograaf.

 Artikel in Den Haag Centraal van 26 augustus 2021



“En zo liep hij dan door de gangen van de School voor Fotografie,” zegt portretfotograaf Koos Breukel (1962) terwijl hij de slungelige gang van Frederick Linck feilloos imiteert. “Met zijn hoofd boven de meute uitstekend, als een Romeinse keizer.”

Fotograaf Federick Linck (1942-2020) overleed vorig jaar november en liet een studio vol herinneringen na. In de Voorhoutgalerie van Pulchri Studio is nu een tentoonstelling ingericht met de titel ‘Doorleefd - Verlies als katalysator voor wording’, een hommage aan zijn werk.

Koos Breukel, conservator van deze tentoonstelling, vertelt dat hij in Den Haag geboren is en ooit leerling van Frederick Linck was. “Ik wilde graag les van hem en kwam mijn foto’s laten zien, ik vertelde dat ik mensen op straat wilde fotograferen. ‘Dit is wél een vakopleiding,’ zei Linck toen minzaam, ‘maar met jouw foto’s kan je altijd nog de modefotografie ingaan’. Het was toen een domper, maar het heeft wel gemaakt dat ik ben blijven doorgaan met wat ik deed.”

Breukel had in 2013 een grote tentoonstelling in het Fotomuseum in Den Haag met onder meer een staatsieportret van koningin Máxima. Op de tentoonstelling in Pulchri Studio hangt zijn portret van het befaamde naaktmodel Phil Bloom uit 2021, naast de foto die Linck in 1963 van haar maakte. Ook fotografeerde hij Frederick Linck samen met zijn vrouw Conny Kuipéri op zijn sterfbed, twee dagen voor zijn dood. Een ontroerend portret.

 

Studio

“In het archief kwam ik een van zijn vele wijsheden tegen,’ zegt Breukel. “ ‘Mijn foto’s laten zien wat ik zoek, maar laten niet zien wie ik ben’. Ik dacht toen dat het mooi zou zijn om in deze tentoonstelling te laten zien wie hij dan wél was.”

Hij zocht na het overlijden van Linck een groep fotografen bij elkaar die met de oude fototoestellen, die nog in zijn studio stonden - dat waren er zeker duizend - analoge foto’s in zijn stijl wilden maken. Onder hen de nog heel jonge vriendinnen Eva Damstra en Zea van der Elsken (kleindochter van fotograaf Ed van der Elsken), allebei student aan de fotoacademie. Ze gebruikten de oude
camera’s van Linck en drukten de foto’s af op papier dat nog in zijn studio lag. “Het papier was oud en grijzig geworden, maar wel heel geschikt om dingen op uit te proberen,” zegt Van der Elsken. “Frederick fotografeerde veel naakte studenten en dat zijn wij ook gaan doen. Wij fotografeerden elkaar.” Het zijn intieme zwart-wit foto’s geworden, geheel in de stijl van de oude meester. Ze ontwikkelden de foto’s in de doka van Breukel in Vinkeveen, die hen met raad en daad bijstond.

Alle foto’s van Linck zijn in zwart-wit. Een prachtige foto is ‘Esmee’ uit 1980, een jong meisje met een indringende blik, ze zit op een doorwoeld bed. Een ander portret geeft onbarmhartig het ongemakkelijke van het mannelijke model weer. Op zijn eerste zelfportret uit 1963 zie je Linck met karakteristiek opgetrokken wenkbrauwen naar zichzelf kijken. “Linck had een vrijgevochten geest,” zegt Breukel, die er een gespiegelde print van maakte.

 

Doka

De Haagse fotograaf Gerrit Schreurs maakte een serie foto’s in de studio van Linck, die nu al niet meer als zodanig bestaat. Ook hij is een oud-student. “Met het bestaande licht kon ik de sfeer goed vastleggen, maar in de donkere kamer was dat niet eenvoudig. Met alleen de gele doka-lampen, bijgelicht met de zaklamp op mijn IPhone, kreeg ik precies de goede intimiteit,” zegt hij. “De belichting met open sluiter nam ongeveer vijf minuten in beslag.”



Andere deelnemende fotografen zijn Milan Gies, Bram Engelaar en Desmond van Koppen. Wim van Sinderen, conservator bij het Fotomuseum in Den Haag maakte een keuze uit de nalatenschap van de foto’s van Linck om in de collectie van het museum op te nemen. Ze waren buurtgenoten en Van Sinderen bezocht Linck in zijn laatste dagen vaak, om over zijn werk te praten. “Ik kocht in de loop der jaren twaalf foto’s van Fredrick voor het museum en nu komt er waarschijnlijk nog een aantal bij. Ik denk dat Pulchri in jaren
niet zo’n goede fototentoonstelling heeft gehad,” zegt hij.

 

Frederick Linck en vakgenoten, ‘Doorleefd - Verlies als katalysator voor wording’ nog tot dinsdag 14 september in Pulchri studio. Meer informatie www.pulchri.nl,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...