vrijdag 20 augustus 2021

 

VOORHOUT MONUMENTAAL 

Na zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers uitgelicht.

 DEEL 7 : Louis Niënhuis en Marus van der Made 

‘Triomf???’ van Louis Niënhuis

‘Hout heeft geen haast’ 

Het beeld ‘Triomf???’ van Louis Niënhuis zet vraagtekens bij het nietsontziend kappen van bomen over de hele wereld zonder enige beperking. Niënhuis heeft zijn hele leven al iets met hout. Zijn vader was meubelmaker en al heel vroeg werd hij geconfronteerd met de verschillen tussen hout dat door machines bewerkt is en hout dat door menselijk ingrijpen verandert. “Als kind speelde ik in de werkplaats van mijn vader al met restjes hout,” zegt hij.


Het lag in de verwachting dat Niënhuis de zaak van zijn vader zou overnemen, maar hij koos voor een opleiding aan de kunstacademie. De klassieke opleiding liet hij al snel los en hij begon met het ‘bouwen’ van beelden
met blokjes hout. Van de mechanisch gevormde stoelpoten en cafétafels uit de werkplaats van zijn vader zaagde hij blokjes, waarmee hij door stapeling sculpturen maakte. Met de hand hakte hij het resultaat in de vorm die hij hebben wilde. De blokjes hebben een vaste afmeting en vormen nog steeds de basis voor zijn werk.

Bliksemschicht

De sculptuur ‘Triomf???’ moet een dialoog voorstellen tussen natuurlijke groeivormen en door de mens ontwikkelde vormen. “Ik ben een houtfanaat,” zegt hij. “Mijn beeld moet vragen oproepen over vergankelijkheid en ‘terug naar moeder aarde. Het is een cyclus van groeien, menselijk ingrijpen en verval. Ik wil hiermee ook het tijdelijke benadrukken en de kringloop van het leven laten zien.”

Louis Niënhuis heeft eerbied voor de bomen, zijn beelden zijn een dankbetuiging aan wat de natuur ons geeft. In zijn werk is goed te zien dat hij geniet van de ambachtelijke kant. Met veel liefde zijn de stukjes hout geschikt en gelijmd tot een ideale vorm. Zijn beelden kunnen zowel figuratief als abstract zijn. ‘Hout heeft geen haast’ is een gevleugelde uitdrukking van hem. Gedurende zijn cursussen draagt hij aan zijn leerlingen uit, dat je in jezelf iets naar boven moet halen dat belangrijk genoeg is om in hout te vertalen. De techniek komt op de tweede plaats.

Het beeld ‘Triomf???’ dat op het Lange Voorhout staat, is donker aan de buitenkant en heeft aan de binnenkant de kleur van vers geschaafd hout, met een ruwe natuurlijke structuur. Het is meer dan drie meter hoog, en heeft de vorm van een boom die door een bliksemschicht is opengespleten.

 

‘Rythm 2021’ van Marus van der Made

Spanning en balans

Marus van der Made (80) had in de eerste instantie een heel ander beeld in gedachten om te exposeren op het Lange Voorhout tijdens Voorhout Monumentaal. Het moest zijn kunstwerk worden met de titel ‘T01’, bestaand uit een lange dunne buis die aan een boom vast zit met als gewicht een blok, waarbij de boom als drager fungeert. Met het thema ‘Tension’ heeft Van der Made veel soortgelijke beelden gemaakt, waarmee hij het contrast met de natuur wil benadrukken. “Door een object aan een dunne staaldraad te hangen, creëer ik een extra dimensie,” zegt hij. Helaas werd zijn beeld door de afdeling Groen van gemeente Den Haag niet toegestaan, er mag niets in en aan de bomen op het Lange Voorhout bevestigd worden.



Vanaf 2013 werkt van 
der Made met het thema Piramide. Hij wilde zich verder ontwikkelen en zocht naar andere vormen en materialen, er zijn inmiddels meer dan vijftig nieuwe beelden met piramides ontstaan.

Wiebelend

Het werk ‘Rythm 2021’ is speciaal voor de tentoonstelling Voorhout Monumentaal gemaakt. Het bestaat uit een toren van piramidevormen met de punten naar beneden, die op elkaar gestapeld een hoogte bereiken van ongeveer vier meter. Bij het maken stelde Van der Made zich de toeschouwer voor, kijkend naar de licht gebogen constructie die hoog boven hem uittorent en elk moment om lijkt te kunnen vallen. Die gedachte geeft onwillekeurig een zekere spanning. Vorm, ritme, spanning en balans zijn gegevens die vaak terugkeren in zijn werk.

De piramides hebben een kern van staal, daaroverheen is watervast en gelakt multiplex aangebracht. Door de vormen af te snijden en in te drukken ontstaan verrassende vormen.

Marus van der Made exposeert regelmatig in het buitenland, zijn werk is in diverse collecties opgenomen en valt onder de stroming concrete kunst. Hij voelt zich een minimalist. “De essentie van de vorm blijft voor mij belangrijk,” zegt hij. “Lijn, vlak, ritme en lichtval zijn van grote betekenis. Toch laat ik ook emotie en intuïtie toe.”

Het materiaal Alupanel (platen van aluminium) dient vaak als basis voor zijn werk. Vanaf 2017 werkt hij, behalve met zuiver pigment, ook met roestoxidatie en natuurlijke verf. In het Huygenspark in Den Haag staat een zeven meter hoge sculptuur van roestvrijstaal van zijn hand en bij de Kerketuinen een beeld van tien meter hoog.

 

 Volgende week DEEL 8 met Rinus Roelofs en Eelke van Willigen

 

Deelnemende kunstenaars:

Aris Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma Vermeulen,  Anton Vrede, Joncquil, Warffemius, Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky

 

 

Voorhout Monumentaal nog tot en met 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...