VOORHOUT
MONUMENTAAL
Na
zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange
Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte
aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te
exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers
uitgelicht.
‘Triomf???’ van Louis Niënhuis
‘Hout heeft geen haast’
Het beeld ‘Triomf???’ van Louis Niënhuis zet
vraagtekens bij het nietsontziend kappen van bomen over de hele wereld zonder
enige beperking. Niënhuis heeft zijn hele leven al iets met hout. Zijn vader
was meubelmaker en al heel vroeg werd hij geconfronteerd met de verschillen
tussen hout dat door machines bewerkt is en hout dat door menselijk ingrijpen
verandert. “Als kind speelde ik in de werkplaats van mijn vader al met restjes
hout,” zegt hij.
Het lag in de verwachting dat Niënhuis de zaak van
zijn vader zou overnemen, maar hij koos voor een opleiding aan de
kunstacademie. De klassieke opleiding liet hij al snel los en hij begon met het
‘bouwen’ van beelden
met blokjes hout. Van de mechanisch gevormde stoelpoten en
cafétafels uit de werkplaats van zijn vader zaagde hij blokjes, waarmee hij
door stapeling sculpturen maakte. Met de hand hakte hij het resultaat in de
vorm die hij hebben wilde. De blokjes hebben een vaste afmeting en vormen nog
steeds de basis voor zijn werk.
Bliksemschicht
De sculptuur ‘Triomf???’ moet een dialoog voorstellen
tussen natuurlijke groeivormen en door de mens ontwikkelde vormen. “Ik ben een
houtfanaat,” zegt hij. “Mijn beeld moet vragen oproepen over vergankelijkheid
en ‘terug naar moeder aarde. Het is een cyclus van groeien, menselijk ingrijpen
en verval. Ik wil hiermee ook het tijdelijke benadrukken en de kringloop van
het leven laten zien.”
Louis
Niënhuis heeft eerbied voor de bomen, zijn beelden zijn een dankbetuiging aan
wat de natuur ons geeft. In zijn werk is goed te zien dat hij geniet van de
ambachtelijke kant. Met veel liefde zijn de stukjes hout geschikt en gelijmd
tot een ideale vorm. Zijn beelden kunnen zowel figuratief als abstract zijn.
‘Hout heeft geen haast’ is een gevleugelde uitdrukking van hem. Gedurende zijn
cursussen draagt hij aan zijn leerlingen uit, dat je in jezelf iets naar boven
moet halen dat belangrijk genoeg is om in hout te vertalen. De techniek komt op
de tweede plaats.
Het beeld ‘Triomf???’ dat op het Lange Voorhout staat,
is donker aan de buitenkant en heeft aan de binnenkant de kleur van vers
geschaafd hout, met een ruwe natuurlijke structuur. Het is meer dan drie meter
hoog, en heeft de vorm van een boom die door een bliksemschicht is opengespleten.
‘Rythm 2021’ van Marus van der Made
Spanning en balans
Marus
van der Made (80) had in de eerste instantie een heel ander beeld in gedachten
om te exposeren op het Lange Voorhout tijdens Voorhout Monumentaal. Het moest
zijn kunstwerk worden met de titel ‘T01’, bestaand uit een lange dunne buis die
aan een boom vast zit met als gewicht een blok, waarbij de boom als drager fungeert.
Met het thema ‘Tension’ heeft Van der Made veel soortgelijke beelden gemaakt,
waarmee hij het contrast met de natuur wil benadrukken. “Door een
object aan een dunne staaldraad te hangen, creëer ik een extra dimensie,” zegt
hij. Helaas werd zijn beeld
door de afdeling Groen van gemeente Den Haag niet toegestaan, er mag niets in
en aan de bomen op het
Lange Voorhout bevestigd worden.
Wiebelend
Het werk ‘Rythm 2021’ is
speciaal voor de tentoonstelling Voorhout Monumentaal gemaakt. Het bestaat uit een toren van
piramidevormen met de punten naar beneden, die op elkaar gestapeld een hoogte
bereiken van ongeveer vier meter. Bij het maken stelde Van der Made zich
de toeschouwer voor, kijkend naar de licht gebogen constructie die hoog boven
hem uittorent en elk moment om lijkt te kunnen vallen. Die gedachte geeft
onwillekeurig een zekere spanning. Vorm, ritme, spanning en balans zijn
gegevens die vaak terugkeren in zijn werk.
De
piramides hebben een kern van staal, daaroverheen is watervast en gelakt
multiplex aangebracht. Door de vormen af te snijden en in te drukken ontstaan
verrassende vormen.
Marus van der Made exposeert regelmatig in het
buitenland, zijn werk is in diverse collecties opgenomen en valt onder de stroming
concrete kunst. Hij voelt zich een minimalist. “De essentie van de vorm blijft
voor mij belangrijk,” zegt hij. “Lijn, vlak, ritme en lichtval zijn van grote
betekenis. Toch laat ik ook emotie en intuïtie toe.”
Het
materiaal Alupanel (platen van aluminium) dient vaak als basis voor zijn
werk. Vanaf 2017 werkt hij, behalve met zuiver pigment, ook
met roestoxidatie en natuurlijke verf. In het Huygenspark in Den Haag staat
een zeven meter hoge sculptuur van roestvrijstaal van zijn hand en bij de
Kerketuinen een beeld van tien meter hoog.
Volgende week DEEL 8
met Rinus Roelofs en Eelke van Willigen
Deelnemende
kunstenaars:
Aris
Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe
Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van
Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma
Vermeulen, Anton Vrede, Joncquil, Warffemius,
Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky
Voorhout
Monumentaal nog tot en met 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.