VOORHOUT MONUMENTAAL
DEEL 5 : Yke Prins en Alexander Zaklynsky
‘Stillevend licht’ van Yke Prins
Oerkrachten
van de natuur
Wie heeft er niet ooit op de oever gezeten om de fascinerende bewegingen te volgen van dansend licht dat weerkaatst op het water? Het beeld ‘Stillevend licht’ waarmee Yke Prins op het Lange Voorhout exposeert tijdens Voorhout Monumentaal, moet die ervaring weergeven. Haar sculptuur verbeeldt het licht en de weerspiegelingen daarvan op kabbelende golven. Het werk geeft de verschuivende patronen weer, als een dans tussen twee elementen.
“Doordat
mijn beeld een dubbele vorm heeft, wordt diepte gecreëerd en werken licht en
schaduw steeds op een andere manier. De lichtval en de plek van de toeschouwer
zijn niet statisch en daardoor verandert het aanzicht constant,” zegt Prins.
Boomstronken
Yke
Prins heeft haar atelier in het bos van Clingendael, de ultieme plek voor een
kunstenaar die met en vanuit de natuur werkt. Prins wil de natuur voelbaar en
zichtbaar maken. Haar thema’s zijn oerkrachten zoals water, wind, vuur en aarde.
De bewegingen van de natuur, of het nu de reflectie van licht op water is, de
golven van de zee of groeivormen van bomen, verwerkt ze in haar eigen
beeldentaal.
Veranderingen
van materiaal fascineren haar. Voor haar laatste expositie in Pulchri Studio
liet ze onder meer boomstronken in brons gieten. Door de boswachter van
Clingendael liet ze stukken hout voor haar deur leggen. “In hout is een beeld
zacht en direct, je kunt de geschiedenis van de boom teruglezen in de jaarringen en de
groeirichtingen van de stam. In brons wordt het iets heel anders, zoals ook
versteend hout door de tijd transformeert, maar nog wel herkenbaar is.”
Ook haar stalen beelden gaan over het cyclische in de natuur, over groei en
beweging. Haar albasten sculpturen spelen met licht en de transparantie van het
materiaal. De rauwe stukken steen zijn nog behouden, maar andere delen laten
door het fijne polijsten, licht in de steen binnen.
‘A Piece of Infinity’ van Alexander Zaklynsky
Voor
veel van wat Alexander Zaklynsky (43) maakt is
nauwelijks een uitdrukking te bedenken. Hij denkt in termen van dimensies en
interactie. Zaklynsky werd geboren op Rhode Island, Verenigde staten en woonde
een periode in Reykjavik (IJsland) waar hij een galerie heeft. Op dit moment woont hij in Den Haag
waar hij les kreeg aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten.
Alexander
Zaklynsky werkt met geluid en video, maakt beelden en schilderijen. Hij was onder
meer betrokken bij een project met synthesizers, waarbij 192 luidsprekers, door
middel van geluid, architectonische bouwwerken simuleerden. In 2018 werkte hij
mee aan het project ‘The Moon-Gallery’, om in 2022 honderd kunstwerken op een
maanlander naar de maan te sturen en ze daar veilig te bewaren. In de afgelopen
jaren maakte hij talloze houten, bronzen en ijzeren beelden.
Het
beeld ‘A Piece of Infinity’ stond al enige tijd vóór de tentoonstelling
Voorhout Monumentaal op het bordes van Pulchri Studio. Vaste bezoekers van de kunstenaarsvereniging
hebben de stalen constructie zien veranderen van glanzend staal naar een object
met een roestige kleur. Gedurende een aantal maanden trok de oxidatie van beneden
naar boven, de top bleef het langste zilverig. De sculptuur is bewerkt met
waterstofperoxide, azijn en een zoutoplossing, zodat die tijdens de beeldententoonstelling
dezelfde kleur zou hebben als de gevel van het gebouw.
Het
beeld kronkelt zich omhoog en door de geledingen doet het vaag denken aan een
rups. Het bestaat uit aan elkaar gelaste open driehoekige vormen, een vorm die
Zaklynsky een ‘tetrahedron’ noemt: een regelmatig viervlak. Het is een vorm
waarin alle vier de vlakken, gelijkzijdige driehoeken zijn en die al sinds de
oudheid bestaat. Er zijn drie punten nodig om een vlak te verbeelden, met één
extra punt creëer je een ‘tetrahedron’, een driedimensionale constructie.
Zalynski stapelt ze op elkaar en maakt er sculpturen van.
“De ‘tertrahedron’ is een visueel symbool van oneindigheid en
heeft een relatie met het getal pi. Ik verken deze vorm in zekere zin om
‘infinity’ (oneindigheid) te vinden,” zegt Zaklynski. De primaire drijfveer voor zijn creatieve proces ligt in het
doorbreken van de twee- en driedimensionale velden van de traditionele kunst,
naar een vierde dimensie. Hij gelooft dat het begrip van onze plaats in
de grotere context van alles, aan het veranderen is. “Technologie verandert
misschien sneller dan we kunnen beheersen,” schrijft hij.
Over
twee weken DEEL 5 met Marco Goldenbeld en Roland de Jong Orlando
Deelnemende
kunstenaars:
Aris
Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe
Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van
Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma
Vermeulen, Anton Vrede, Joncquil, Warffemius,
Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky
Voorhout
Monumentaal nog tot en met 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.