vrijdag 20 augustus 2021

 

VOORHOUT MONUMENTAAL

 Na zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers uitgelicht. 

DEEL 8: Rinus Roelofs en Eelke van Willigen

‘Verweving’ van Rinus Roelofs

Speelse beelden met een wiskundige grondslag

 Het is iets om over na te denken: “Weven is door mensen uitgevonden. Het komt in de natuur niet voor,” zegt Rinus Roelofs (66). “In elk geval niet op de systematische manier van ‘over en onder’ zoals wij dat toepassen.”


Zijn sculptuur ‘Verweving’ die nu op het Lange Voorhout staat, trekt aandacht. Enerzijds door de prachtige goudgele kleur, anderzijds door het boeiende patroon dat gevormd wordt door het ‘vlechtwerk’. Het beeld intrigeert omdat - net zoals in het werk van Escher - er iets niet lijkt te kloppen. Of toch wel? Het beeld is bijna drie meter hoog. Onwillekeurig volg je de banen van de gele stroken, die over en onder elkaar heen glijden. Er is een luchtige structuur ontstaan, door de uitgespaarde delen zie je de omgeving.

Roelofs ontwerpt op de computer. De grote beelden maakt hij niet zelf, maar laat hij maken op basis van door hem gemaakte modellen, waarbij hij ook de 3D-print techniek gebruikt. “Hiermee zijn de mogelijkheden enorm vergroot,” zegt hij. “Complexe in elkaar grijpende figuren die met de hand onmogelijk te vervaardigen zouden zijn, kunnen nu wel worden geprint.”

Structuren

Roelofs studeerde toegepaste wiskunde, daarna beeldhouwen. Hoewel hij recent promoveerde tot doctor in de wiskunde en architectuur, voelt hij zich meer kunstenaar dan wiskundige. Al decennialang maakt hij ruimtelijk werk met mathematische vormen als uitgangspunt. In 2011 werd hij even wereldnieuws toen hij in een van de veelvlakken van Da Vinci een fout ontdekte.

Ondanks de wiskundige achtergrond, blijven de beelden van Roelofs toch altijd iets speels houden, met helder gekleurde vormen en lijnen die over en door elkaar heen buitelen. “Uitgangspunt voor mijn werk is de fascinatie voor wiskundige structuren. We zien die overal om ons heen. Het gebruik van structuren als visuele decoratie is zo gewoon, dat we het niet meer als wiskunde zien. Voor mij begint het allemaal met verbazing, ik wil begrijpen wat ik zie. Het onderzoeken daarvan, leidt bij mij vaak tot nieuwe ideeën, nieuwe ontwerpen.”

In 2018 exposeerde Roelofs in het Escher Paleis in Den Haag. Met een tentoonstelling op het plein voor het Spaanse wetenschapsmuseum CosmoCaixa in Barcelona, trok hij in 2019 internationale aandacht met zes enorme stalen kunstwerken. In 2020 kwamen de sculpturen als prachtige blikvangers op het stationsplein in Hengelo - zijn woonplaats - terecht. De bedoeling was dat het tijdelijk zou zijn, maar inmiddels zijn er onderhandelingen om de tentoonstelling permanent te maken.

 

‘De vrees’ van Eelke van Willigen

 Golven van metaal

 Eelke van Willigen (47) is een surfer. Op het water bedwingt hij de golven en wordt hij geconfronteerd met de krachten van zee en wind. “Een golf begint en eindigt nooit,” zegt hij. Het kon niet anders dan dat zijn passie op zee ooit in beelden vertaald zou worden. Sinds 2004 doet hij dat met zijn serie ‘The mind of fear’, waarmee hij als kunstenaar dat vrije gevoel op zee probeert om te zetten in stugge stalen beelden. Het klinkt bijna onmogelijk, maar het is hem gelukt. Kijkend naar zijn werk ervaar je de kracht van golvend water, dat wordt opgestuwd door de wind.



Van Willigen snijdt fragmenten uit stalen of bronzen buizen en schikt ze om elkaar heen tot levendige composities. Ronde stukken metaal in roestige kleuren, soms aangevuld met oranje, blauwe of felgele accenten. In de serie ‘The mind is fear’ is ‘De vrees’ tot nu toe het grootste beeld: een golf van bijna twee meter hoog. En er komt nog steeds werk bij. “Het is een weg waar nog vreselijk veel te ontdekken valt,” zegt hij.

Van Willigen startte de serie in 2004, na het zien van televisiebeelden van de verwoestende tsunami in Indonesië. “De strijd tegen het water is een thema dat met enige regelmaat in Nederland voorbij komt. Dit samen met mijn fascinatie voor het surfen, is het voor mij natuurlijk iets dat onherroepelijk terug moet komen in mijn werk.”

Metafoor

Aanvankelijk dacht Van Willigen dat een golf maken op de manier zoals hij

normaal gesproken werkt, veel te oppervlakkig zou zijn. Maar, zoals bij een echte golf de energie vooral onder de oppervlakte zit, bleek het uitbeelden van golvend water ook veel uitdagender te zijn dan hij had gedacht.

De kijker zal mijn werk moeten leren lezen, zoals een surfer de zee leest. Een golf kan ook heel goed als metafoor dienen voor het dagelijkse leven. Een storm woedt ergens duizenden kilometers ver weg op zee, de wind raast over het wateroppervlak. Dit creëert golven die vervolgens honderden of duizenden kilometers reizen om dan ergens stuk te slaan op de kust. Met de serie ‘The mind is fear’ probeer ik de balans te vinden tussen het beheersen en respecteren van krachten die groter zijn dan wij.”

Het werk van Van Willegen is wereldwijd te zien in Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Colombia.

 

Volgende week DEEL 9 met Kim Kroes en Gemma Vermeulen                                                                               

 

Deelnemende kunstenaars:

Aris Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma Vermeulen,  Anton Vrede, Joncquil, Warffemius, Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky

 

 

Voorhout Monumentaal nog tot 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...