VOORHOUT
MONUMENTAAL
Ik
breng samen wat de mens verbindt én wat hen scheidt. In de serie ‘Unitas’
verenig ik man en vrouw in één beeld.”
‘Searching’
groeit als het ware uit de sokkel. In het werk daarna krijgen de beelden van De
Haan zelfs geen apart voetstuk meer, maar zijn ze uit één stuk marmer gehakt.
Abstracte vormen gaan steeds meer een eigen rol spelen.
Het
werk laat fragmenten van menselijke figuren zien, die zowel in het marmer
verdwijnen als eruit lijken te komen. Op die manier blijft de toeschouwer
zoeken naar dat wat verborgen blijft. De signatuur van De Haan, een kleine
kubus, prijkt in het beeld ‘Searching’ hoog tussen twee ronde borsten. Het
subtiele blokje roept altijd vragen op, maar de betekenis blijft mysterieus.
“Er zijn al meerdere filosofieën op losgelaten,” zegt De Haan. “Iedereen
bedenkt zijn eigen verhaal. Dat is juist het mooie ervan.”
De
meeste beelden van Eppe de Haan zijn uit het witte statuario gehakt, een
marmersoort die lijkt op vers gevallen sneeuw. Glinsterende kristallen
weerkaatsen zilverig licht, in de dunnere gedeeltes is het nog net niet
doorschijnend. Het marmer uit Carrara wordt van oudsher door beeldhouwers zelf
uitvoerig beklopt en betast voordat het naar Pietrasanta - het bekende
beeldhouwersstadje in Noord-Italië - vervoerd wordt om bewerkt te worden. De
Haan heeft er al sinds 2001 een atelier om
ontwerpen in was te maken die later uitgevoerd worden in brons, glas of marmer.
Het hakken en polijsten doet hij bij Studio SEM, iets buiten het centrum.
‘Searching’
heeft al op een aantal prominente plaatsen gestaan, het was het eerste beeld
dat De Haan voor de openbare ruimte maakte. In 2014 stond het beeld op het
centrale plein in Pietrasanta, het Piazza del Duomo, een eer die alleen voor de
beste beeldhouwers uit het stadje is weggelegd. De verweerde deur van de
Sant’Agostino was daar een volmaakte achtergrond voor het werk. In 2014 werd ‘Searching’ geëxposeerd in het Depot in
Wageningen, als onderdeel van een solotentoonstelling van De Haan.
Van
27 juni tot en met 18 juli 2021 heeft Eppe de Haan een
overzichtstentoonstelling in Pulchri Studio.
‘Caballo a la Pablo’ van Loek Bos
“Ik
ben een echte figuratieve kunstenaar, ik weet dat ik dat goed kan,” zegt hij.
“Het wordt vaak onderschat. Met vorm bezig zijn en daar streng in zijn, dat zou
voor meer beeldhouwers belangrijker moeten zijn.”
Loek
Bos maakt zijn beelden met was, op een geraamte van ijzerdraad, hout en
piepschuim, om ze daarna in brons te laten gieten. “Elke centimeter van de huid
is afgewogen, vaak afgestreken met een grove kam, een beetje op de manier van
beeldhouwer Henri Moore. De textuur die dan ontstaat, is net als een
vingerafdruk of een handschrift, maar als beeldhouwer moet je tegelijkertijd
ook altijd in doorsnedes blijven denken. Alleen dan krijg je de juiste
spanning.”
“Een
jaar of tien geleden kwam ik op het idee om een serie kleine plastieken ‘alla
maniera’ te maken, met werk dat geïnspireerd was op mijn grote helden in de
beeldhouwkunst. Dat waren onder anderen Zadkine, Miró en Picasso. Het werden
geen kopieën, maar ik gebruikte wel hun vormentaal,” zegt Bos. “Ik maakte een
paardje naar aanleiding van het paard van Picasso op het schilderij ‘Guernica’
en noemde het ‘Caballo a la Pablo’. Picasso heeft zelf nooit op deze manier
beelden gemaakt, maar de figuren op zijn ‘Guernica’ zijn wel heel monumentaal.
Ze nodigden mij als het ware uit tot driedimensionaal werk.”
Het
eerste paardje dat Bos maakte, was ongeveer twintig centimeter hoog en had nog
iets grappigs, maar het grote paard dat nu op het Lange Voorhout staat, heeft
dezelfde beangstigende uitstraling als dat op ‘Guernica’. Het steigert en
balanceert op één been, zijn dikke tong is ver uitgestoken, de voorbenen zijn
gekromd in een haastige galop. Met een bijna menselijke angst kijkt het paard
wanhopig achterom, alsof de vijand hem op de hielen zit. Het beeld is met
sokkel bijna drie meter hoog geworden.
Deelnemende
kunstenaars:
Aris
Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe
Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van
Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma
Vermeulen, Anton Vrede, Joncquil, Warffemius,
Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky
Voorhout
Monumentaal nog tot 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.