vrijdag 20 augustus 2021

 

VOORHOUT MONUMENTAAL

 Na zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers uitgelicht.

 DEEL 3 : Eppe de Haan en Loek Bos

 'Searching’ van Eppe de Haan

 Zoeken naar wat ontbreekt

 Beeldhouwer Eppe de Haan (71) exposeert op het Lange Voorhout met het beeld ‘Searching’ dat uit de serie ‘Unitas’ komt. “Dit beeld is een kantelpunt,” zegt hij. “Het centrale thema in mijn werk is ‘Unitas in Diversitate’, eenheid in verscheidenheid.



Ik breng samen wat de mens verbindt én wat hen scheidt. In de serie ‘Unitas’ verenig ik man en vrouw in één beeld.”

‘Searching’ groeit als het ware uit de sokkel. In het werk daarna krijgen de beelden van De Haan zelfs geen apart voetstuk meer, maar zijn ze uit één stuk marmer gehakt. Abstracte vormen gaan steeds meer een eigen rol spelen.

Het werk laat fragmenten van menselijke figuren zien, die zowel in het marmer verdwijnen als eruit lijken te komen. Op die manier blijft de toeschouwer zoeken naar dat wat verborgen blijft. De signatuur van De Haan, een kleine kubus, prijkt in het beeld ‘Searching’ hoog tussen twee ronde borsten. Het subtiele blokje roept altijd vragen op, maar de betekenis blijft mysterieus. “Er zijn al meerdere filosofieën op losgelaten,” zegt De Haan. “Iedereen bedenkt zijn eigen verhaal. Dat is juist het mooie ervan.”

 Carrara

De meeste beelden van Eppe de Haan zijn uit het witte statuario gehakt, een marmersoort die lijkt op vers gevallen sneeuw. Glinsterende kristallen weerkaatsen zilverig licht, in de dunnere gedeeltes is het nog net niet doorschijnend. Het marmer uit Carrara wordt van oudsher door beeldhouwers zelf uitvoerig beklopt en betast voordat het naar Pietrasanta - het bekende beeldhouwersstadje in Noord-Italië - vervoerd wordt om bewerkt te worden. De Haan heeft er al sinds 2001 een atelier om ontwerpen in was te maken die later uitgevoerd worden in brons, glas of marmer. Het hakken en polijsten doet hij bij Studio SEM, iets buiten het centrum. 

‘Searching’ heeft al op een aantal prominente plaatsen gestaan, het was het eerste beeld dat De Haan voor de openbare ruimte maakte. In 2014 stond het beeld op het centrale plein in Pietrasanta, het Piazza del Duomo, een eer die alleen voor de beste beeldhouwers uit het stadje is weggelegd. De verweerde deur van de Sant’Agostino was daar een volmaakte achtergrond voor het werk. In 2014 werd ‘Searching’ geëxposeerd in het Depot in Wageningen, als onderdeel van een solotentoonstelling van De Haan.

Van 27 juni tot en met 18 juli 2021 heeft Eppe de Haan een overzichtstentoonstelling in Pulchri Studio.

 

 

‘Caballo a la Pablo’ van Loek Bos

 Wanhopig paard op de vlucht

 Beeldhouwer Loek Bos is geen onbekende in het Haagse. Zijn beelden zijn herkenbaar, hebben vaak een boodschap en laten emoties zien. Ook een vleugje humor is hem niet vreemd. Als jonge beeldhouwer hield hij vast aan het maken van figuratieve beelden, terwijl bijna iedereen om hem heen abstract ging werken. Hij werd geïnspireerd door modern-klassieke beeldhouwers als Giacomo Manzù en Marino Marini. Iconische Haagse beelden van Loek Bos zijn het standbeeld van de voetballer Aad Mansfield bij het ADO stadion, de ‘Lantaarnopsteker’ in de Mallemolen en de ‘Indische Tantes’ op het Frederik Hendrikplein.



“Ik ben een echte figuratieve kunstenaar, ik weet dat ik dat goed kan,” zegt hij. “Het wordt vaak onderschat. Met vorm bezig zijn en daar streng in zijn, dat zou voor meer beeldhouwers belangrijker moeten zijn.”

Loek Bos maakt zijn beelden met was, op een geraamte van ijzerdraad, hout en piepschuim, om ze daarna in brons te laten gieten. “Elke centimeter van de huid is afgewogen, vaak afgestreken met een grove kam, een beetje op de manier van beeldhouwer Henri Moore. De textuur die dan ontstaat, is net als een vingerafdruk of een handschrift, maar als beeldhouwer moet je tegelijkertijd ook altijd in doorsnedes blijven denken. Alleen dan krijg je de juiste spanning.”

 Guernica

“Een jaar of tien geleden kwam ik op het idee om een serie kleine plastieken ‘alla maniera’ te maken, met werk dat geïnspireerd was op mijn grote helden in de beeldhouwkunst. Dat waren onder anderen Zadkine, Miró en Picasso. Het werden geen kopieën, maar ik gebruikte wel hun vormentaal,” zegt Bos. “Ik maakte een paardje naar aanleiding van het paard van Picasso op het schilderij ‘Guernica’ en noemde het ‘Caballo a la Pablo’. Picasso heeft zelf nooit op deze manier beelden gemaakt, maar de figuren op zijn ‘Guernica’ zijn wel heel monumentaal. Ze nodigden mij als het ware uit tot driedimensionaal werk.”

Het eerste paardje dat Bos maakte, was ongeveer twintig centimeter hoog en had nog iets grappigs, maar het grote paard dat nu op het Lange Voorhout staat, heeft dezelfde beangstigende uitstraling als dat op ‘Guernica’. Het steigert en balanceert op één been, zijn dikke tong is ver uitgestoken, de voorbenen zijn gekromd in een haastige galop. Met een bijna menselijke angst kijkt het paard wanhopig achterom, alsof de vijand hem op de hielen zit. Het beeld is met sokkel bijna drie meter hoog geworden.

 Volgende week DEEL 4 met Aris Bakker en Douwe Halbertsma 

Deelnemende kunstenaars:

Aris Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma Vermeulen,  Anton Vrede, Joncquil, Warffemius, Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky

 

Voorhout Monumentaal nog tot 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...