vrijdag 20 augustus 2021

 VOORHOUT MONUMENTAAL 

Na zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers uitgelicht.

DEEL 9: Kim Kroes en Gemma Vermeulen

‘Equilibrio’ van Kim Kroes

Oerkracht van vrouwen

 Zoals meer beeldhouwers is Kim Kroes (61) als schilder begonnen en later overgestapt op driedimensionaal werk. De mogelijkheid om rond een werk te kunnen lopen en het van alle kanten te bekijken, vindt hij iets toevoegen. Ook het kunnen aanraken van het marmer speelt bij hem een rol.


Kim Kroes maakt
sensuele vrouwelijke torso’s in marmer en brons die buigen, draaien en wentelen. Aan alles merk je zijn liefde en adoratie voor ‘de vrouw’. Hij ziet hen als het ‘universum van de wereld’. Af en toe kromt een beeld zich wellustig over de ondergrond, maar even zo vaak zie je zijn pure bewondering voor het vrouw-zijn. “Vrouwen hebben een oerkracht,” zegt hij. “Dat zag ik bij de geboorte van onze kinderen, wij kunnen dat als man nooit evenaren. Het zou goed zijn om de kracht van vrouwen meer te respecteren, de kans op een betere wereld zou dan een stuk groter zijn.”

De beelden van Kroes hebben volle heupen en ronde borsten. Zijn torso’s zijn realistisch, maar door de afsnijdingen ontstaan abstracte vlakken die contrasteren met de rondingen. De werking van het licht laat details zien, subtiele schaduwen geven ruggengraat en schouderbladen aan. Als hij in marmer werkt, bepalen kleur en vorm van de steen mede het uiteindelijke werk, toeval speelt daarbij een grote rol. Ook een onverwachte donkere ader in de steen kan zijn plan radicaal omgooien.

Balans

‘Equilibrio’ betekent ‘evenwicht’ of ‘balans’ en staat voor de harmonie die mensen zoeken in het leven. Het bronzen beeld van Kroes, dat te zien zal zijn op het Lange Voorhout tijdens de tentoonstelling, steunt met een minimaal punt op de sokkel, terwijl de torso ver naar opzij gebogen is. Het is evenwicht is fragiel en ziet eruit alsof het zo verstoord kan worden.

Kroes laat zijn bronzen beelden gieten bij bronsgieterij Sijen, die bekend staat om de speciale giethuid die hij aan de beelden geeft en die bij elk exemplaar weer anders is. ‘Equilibrio’ heeft een licht gevlekt patina. Het is alsof je de strijkbewegingen van de handen die over de huid gegleden zijn, nog kan zien.

De marmeren beelden hakt Kroes zelf in het beeldhouwersstadje Pietrasanta. De aanwezigheid van andere beeldhouwers werkt voor hem enorm inspirerend. In het najaar wordt een overzichtstentoonstelling  van zijn werk verwacht in Het Depot in Wageningen.


‘Zondagmiddag’ van Gemma Vermeulen

Hedendaagse Eline Veere

Ook voor Gemma Vermeulen is de vrouw de grootste inspiratiebron voor haar werk. Ze werkt in steen, keramiek, brons en kunststof. Het beeld waarmee ze exposeert op het Lange Voorhout draagt de titel ‘Zondagmiddag’. “De titel kwam in mij op omdat het beeld op een zondagmiddag af was, en ik mij verbeeldde dat deze vrije vrouw, op die dag, op straat flaneerde. Nu het beeld op het Lange Voorhout staat, past dat prima bij mijn verhaal.”


‘Zondagmiddag’ zou heel goed een moderne Eline Veere kunnen zijn, de hoofdpersoon uit het gelijknamige boek van Louis Couperus. Maar Vermeulen heeft in tegenstelling tot het karakter van Couperus, een vrouw afgebeeld die krachtig en zelfbewust in het leven staat. De vrouw straalt energie uit. Ze lijkt te wandelen of te dansen en draait uitdagend met haar bovenlichaam. Wind laat de haren opvliegen, de handen met gestrekte vingers hebben een spanning die je vaak bij dansers ziet.

Het beeld zelf is monumentaal gebleven en heeft weinig overbodige details, alleen de haren zijn zorgvuldig om het hoofd gemodelleerd. Het werk is levensgroot en bestaat uit keramiek, latex en roestvrijstaal. “Ik heb het niet naar model gemaakt, het komt voort uit m'n fantasie, na vele jaren mensen te hebben getekend.”

 


Karakter

De beelden van Vermeulen zijn afgeleid van de werkelijkheid, ze krijgt veel portretopdrachten waar het model dan nauw bij betrokken wordt. Het ontwerp ontstaat eerst in klei en pas na goedkeuring gaat het naar de bronsgieter. In haar portretten probeert ze het karakter van de uitgebeelde persoon weer te geven, maar ook de beweeglijkheid en de ruimtelijkheid van het menselijk lichaam spelen een rol. Ze streeft daarbij naar monumentaliteit.

Bij het beeldhouwen laat ze zich leiden door de vorm van de steen. In afgietsels van brons zijn de oorspronkelijke vorm en structuur van de steen nog goed te zien. 

Vermeulen kreeg haar opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Eerst als schilder, maar uiteindelijk ontstond bij haar de behoefte om driedimensionaal te gaan werken, om plastisch bezig te zijn met materialen als steen en klei. Dit resulteerde in een groot aantal beelden in verschillende grootte, van een paar centimeter tot levensgroot. Ze hebben vrijwel altijd de mens en het liefst de vrouw als onderwerp.

 

Volgende week DEEL 10 en slot met Anton Vrede en Marijke Gémessy                                                                         

 

Deelnemende kunstenaars:

Aris Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma Vermeulen,  Anton Vrede, Joncquil, Warffemius, Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky

 

Voorhout Monumentaal nog tot 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...