VOORHOUT
MONUMENTAAL
Na zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers uitgelicht.
DEEL 9: Kim Kroes en Gemma Vermeulen
‘Equilibrio’ van Kim Kroes
Oerkracht
van vrouwen
Kim
Kroes maakt
sensuele vrouwelijke torso’s in marmer en brons die buigen, draaien
en wentelen. Aan alles merk je zijn liefde en adoratie voor ‘de vrouw’. Hij ziet
hen als het ‘universum van de wereld’. Af en toe kromt een beeld zich wellustig
over de ondergrond, maar even zo vaak zie je zijn pure bewondering voor het
vrouw-zijn. “Vrouwen hebben een oerkracht,” zegt hij. “Dat zag ik bij de
geboorte van onze kinderen, wij kunnen dat als man nooit evenaren. Het zou goed
zijn om de kracht van vrouwen meer te respecteren, de kans op een betere wereld
zou dan een stuk groter zijn.”
De beelden van Kroes hebben volle heupen en ronde borsten. Zijn torso’s zijn realistisch, maar door de afsnijdingen ontstaan abstracte vlakken die contrasteren met de rondingen. De werking van het licht laat details zien, subtiele schaduwen geven ruggengraat en schouderbladen aan. Als hij in marmer werkt, bepalen kleur en vorm van de steen mede het uiteindelijke werk, toeval speelt daarbij een grote rol. Ook een onverwachte donkere ader in de steen kan zijn plan radicaal omgooien.
Balans
‘Equilibrio’
betekent ‘evenwicht’ of ‘balans’ en staat voor de harmonie die mensen zoeken in
het leven. Het bronzen beeld van Kroes, dat te zien zal zijn op het Lange
Voorhout tijdens de tentoonstelling, steunt met een minimaal punt op de sokkel,
terwijl de torso ver naar opzij gebogen is. Het is evenwicht is fragiel en ziet
eruit alsof het zo verstoord kan worden.
Kroes
laat zijn bronzen beelden gieten bij bronsgieterij Sijen, die bekend staat om
de speciale giethuid die hij aan de beelden geeft en die bij elk exemplaar weer
anders is. ‘Equilibrio’ heeft een licht gevlekt patina. Het is alsof je de strijkbewegingen
van de handen die over de huid gegleden zijn, nog kan zien.
De
marmeren beelden hakt Kroes zelf in het beeldhouwersstadje Pietrasanta. De
aanwezigheid van andere beeldhouwers werkt voor hem enorm inspirerend. In het
najaar wordt een overzichtstentoonstelling
van zijn werk verwacht in Het Depot in Wageningen.
‘Zondagmiddag’ van Gemma Vermeulen
Hedendaagse Eline Veere
Ook
voor Gemma Vermeulen is de vrouw de grootste inspiratiebron voor haar werk. Ze
werkt in steen, keramiek, brons en kunststof. Het beeld waarmee ze exposeert op
het Lange Voorhout draagt de titel ‘Zondagmiddag’. “De titel kwam in mij op omdat het beeld op een zondagmiddag
af was, en ik mij verbeeldde dat deze vrije vrouw, op die dag, op straat flaneerde.
Nu het beeld op het Lange Voorhout staat, past dat prima bij mijn verhaal.”
‘Zondagmiddag’
zou heel goed een moderne Eline Veere kunnen zijn, de hoofdpersoon uit het
gelijknamige boek van Louis Couperus. Maar Vermeulen heeft in tegenstelling tot
het karakter van Couperus, een vrouw afgebeeld die krachtig en zelfbewust in
het leven staat. De vrouw straalt energie uit. Ze lijkt te wandelen of te dansen
en draait uitdagend met haar bovenlichaam. Wind laat de haren opvliegen, de
handen met gestrekte vingers hebben een spanning die je vaak bij dansers ziet.
Het
beeld zelf is monumentaal gebleven en heeft weinig overbodige details, alleen
de haren zijn zorgvuldig om het hoofd gemodelleerd. Het werk is levensgroot en bestaat
uit keramiek, latex en roestvrijstaal. “Ik heb het niet naar model gemaakt, het
komt voort uit m'n fantasie, na vele jaren mensen te hebben getekend.”
Karakter
De
beelden van Vermeulen zijn afgeleid van de werkelijkheid, ze krijgt veel
portretopdrachten waar het model dan nauw bij betrokken wordt. Het ontwerp
ontstaat eerst in klei en pas na goedkeuring gaat het naar de bronsgieter.
In haar portretten probeert ze het karakter van de uitgebeelde persoon weer te
geven, maar ook de beweeglijkheid en de ruimtelijkheid van het menselijk
lichaam spelen een rol. Ze streeft daarbij naar monumentaliteit.
Bij
het beeldhouwen laat ze zich leiden door de vorm van de steen. In afgietsels
van brons zijn de oorspronkelijke vorm en structuur van de steen nog goed te
zien.
Vermeulen
kreeg haar opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Eerst als schilder,
maar uiteindelijk ontstond bij haar de behoefte om driedimensionaal te gaan
werken, om plastisch bezig te zijn met materialen als steen en klei. Dit
resulteerde in een groot aantal beelden in verschillende grootte, van een paar
centimeter tot levensgroot. Ze hebben vrijwel altijd de mens en het liefst de
vrouw als onderwerp.
Volgende
week DEEL 10 en slot met Anton Vrede en Marijke Gémessy
Deelnemende
kunstenaars:
Aris
Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe
Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van
Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma
Vermeulen, Anton Vrede, Joncquil, Warffemius,
Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky
Voorhout
Monumentaal nog tot 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.