VOORHOUT
MONUMENTAAL
Na
zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange
Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte
aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te
exposeren. In een tiendelige serie worden wekelijks steeds twee deelnemende
beeldhouwers uitgelicht.
'Hexametrisch vouwlijnensysteem 2021-01’ van André van Lier
Wiskundige
illusies
Wat
André van Lier precies doet in het dagelijkse leven, valt niet in één woord, of
zelfs in één zin uit te leggen. Hij is kunstenaar, maar dat heeft zich in de
loop der jaren in zoveel verschillende vormen gemanifesteerd, dat het moeilijk
is om hem op één discipline vast te pinnen. Overal in Den Haag heeft hij zijn
sporen nagelaten, onder meer als architect, maar zeker ook als beeldhouwer.
Verschillende van zijn monumentale beelden zijn op diverse locaties in Den Haag
te vinden. Het beeld ‘Pressed Circles’ dat op de Koninginnegracht staat, is al
sinds 2009 een ijkpunt voor de omgeving. Met zijn architectenbureau DAVL Studio
is hij onder meer verantwoordelijk voor het Coolhouse aan de Tweede Haven
(prijswinnend in 2018) en het Beach House Scheveningen aan de Eerste Haven. Een
van zijn meest recente projecten startte hij een aantal jaren geleden als conservator
van Voorhout Monumentaal. Zelf is hij ook een van de deelnemers.
De
sculptuur ‘Hexametrisch vouwlijnensysteem 2021-01’ staat aan de kop van het
Lange Voorhout, op het kruispunt met de Parkstraat. Een roestkleurige plaat
cortenstaal met in het midden een ‘gevouwen’ ellips. “Het beeld is ‘alzijdig’,”
zegt Van Lier. “Dat wil zeggen dat het van alle kanten te bekijken is. Ik
gebruik nog steeds het hexametrisch vouwlijnensysteem, dat door mijzelf is
bedacht. Mijn werk is altijd terug te voeren naar de mathematiek, de wiskundige
vorm. Niets is toeval. Het minimalisme is mijn
handelsmerk. Met een kleine ingreep in de vorm probeer ik een maximaal
effect te bereiken. De ellips, het vierkant en de cirkel komen steeds terug,
zowel in de architectuur als in mijn sculpturen.”
Door
een gedeelte van de ellips uit te snijden en om te vouwen, is een restvorm in
de stalen plaat ontstaan, die vanuit een bepaald standpunt gezien, nu zelf de
hoofdvorm wordt. Een vorm die uit lucht bestaat. “Ik schep illusies,” zegt van
Lier. “Door de driedimensionale, gevouwen vormen worden licht en schaduw deel
van het kunstwerk en zo ontstaat een niet bestaand, maar toch aanwezig deel. De
concrete kunst kan gezien worden als de kunst van het weglaten.”
‘Double’ van Ewerdt Hilgemann
De kracht van lucht
“Hoe groot een beeld moet worden bepaalt de locatie. Ik
ga altijd uit van de menselijke maat en de relatie tot de omgeving. Vanaf 1990 gebruik
ik uitsluitend roestvrijstaal. Dat reflecteert ook heel mooi de omgeving met
kleurvlekken, of mensen als karikaturale vormen.”
Het werk ‘Double’ uit 2008 is bijna tweeëneenhalve
meter hoog. Het ziet eruit alsof het door reuzenvingers verfrommeld is, als een
papieren zakje maar dan van staal. De kracht die daarvoor nodig is, is
onvoorstelbaar. De sculptuur bestaat uit twee kamers - elk een kubus - die door
een kleine opening binnenin ‘lucht-technisch’ aan elkaar verbonden zijn. Op die
manier imploderen ze tegelijk, maar zijn ze ook als een Siamese tweeling met
elkaar verbonden.
‘Double’ heeft al een lange reis achter de rug en
stond eerder in Berlijn, München, Amberg, Amsterdam, Leiden en Knokke. Ook is
het werk van Hilgemann in diverse Nederlandse en internationale musea te vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.