VOORHOUT
MONUMENTAAL
DEEL 5 : Marco Goldenbeld en Roland de Jong Orlando
‘Blossom’ van Marco Goldenbeld
Het is iets waar
Goldenbeld al jaren naar streeft. “Als ik een truc kon bedenken om mijn werk te
laten zweven, dan zou ik pas helemáál vrij zijn,” zegt hij. Het verlangen om
een beeld te maken dat zich van de aarde lijkt los te maken, houdt hem al
veertig jaar bezig. Hij werkt in steen en hout, maar de laatste jaren vooral
met metaal. “
Het mooie van metaal is, dat je het op een
klein hoekje kunt laten staan, zodat het inderdaad lijkt alsof het zich aan de
zwaartekracht ontworstelt.”
Het beeld ‘Blossom’ dat op het Lange Voorhout staat, heeft zeker ook die eigenschap. Licht en schaduw bepalen de ruimtelijkheid van het beeld. Door de openingen in het midden en de ronde gebogen lijnen krijgt de vorm iets luchtigs. De titel geeft aan dat de toeschouwer naar omkrullende bloembladeren kijkt, maar ook de suggestie van klapperende vleugels is niet ondenkbaar.
Schets
“Als ik een schets heb gemaakt, dan bedenk ik al snel
iets om het driedimensionaal te
maken. Het proces is en blijft steeds een zoektocht. ‘Blossom’ is ontstaan uit
acht delen van cirkels en is, met sokkel erbij, bijna drie meter hoog. Ik heb de titel pas na het ontstaan van de vorm
bedacht. Een titel blijft steeds lastig, omdat ik de onbevangenheid van de
kijker niet wil beïnvloeden. Ik
begin altijd bij nul of borduur voort op het laatst gemaakte beeld. In dit geval past ‘Blossom’ wel enigszins bij zo’n
proces, omdat na de bloesem nog een vrucht komt, dus dat belooft nog wat,” zegt
hij.
In zijn zoekprocessen moet
Goldenbeld keuzes maken, vaak zijn het keuzes waar het beeld zelf om vraagt. Na
het zoeken en in elkaar schuiven van vormen op papier, steekt hij veel tijd in
het maken van een ontwerp op schaal, zodat hij precies weet hoe het beeld
opgebouwd is. De technische details moeten dan nog nader bepaald worden. “Uiteindelijk creëert een beeld zichzelf. Er
is sprake van een bepaalde logica die verweven is met het maakproces.”
‘Infinite Homage’ van Ronald de Jong Orlando
Eerbetoon zonder eind
Meerdere beeldhouwers
die exposeren tijdens Voorhout Monumentaal op het Lange Voorhout werken in de
stijl van de concrete kunst, voor Ronald de Jong Orlando (60) werd het al heel
vroeg de énige manier van kunst maken. Alle sculpturen uit zijn afstudeercollectie
van de kunstacademie (1990) ontstonden volgens de strenge regels van de
abstract geometrische kunst, een stijl die geen enkele verwijzing naar de
realiteit heeft.
De Jong Orlando is
gefascineerd door alles in het gebied tussen wiskunde en esthetiek en slaagt
erin om dat in zijn beelden samen te brengen. Zijn werk is internationaal
bekend en op verschillende plaatsten in Europa en Mexico te vinden. Het beeld
‘Infinite Homage’ - te vertalen als ‘oneindige hulde’ - is een eerbetoon aan
een van zijn favoriete kunstenaars: Constantin Brâncuși.
In 2006
werd Roland de Jong Orlando uitgenodigd om in de plaats Roșia
Montană in Roemenië
een groot stenen beeld te maken. Vanaf dat dorp was het vijf uur rijden naar de
stad Targu Jiu, waar de ‘Oneindige Kolom’ van Brâncuși staat,
een monument ter nagedachtenis aan gesneuvelde Roemeense soldaten.
Dynamisch
“Het
was een hele rit, maar de moeite waard. Het fysiek ervaren van het bijna dertig
meter hoge beeld is totaal iets anders dan het op een afbeelding zien,” zegt De
jong Orlando. Het maakte zoveel indruk op hem dat hij het niet los kon laten. “Vanaf
dat moment wilde ik een beeld maken als hommage aan Brâncuși
en dan specifiek aan die kolom. De eerste versie ontstond in 2010
in Zijpe, Noord-Holland, een jaar later werd ik door een Italiaanse collega
uitgenodigd om een stenen beeld te ontwerpen dat ter plekke door steenhouwers
uitgevoerd zou worden. Dat werd de tweede versie, een beeld dat door technische
beperkingen nog net geen drie meter hoog werd. De derde versie bestaat uit twee
zuilen en dat is het werk dat op het Lange Voorhout getoond wordt.”
De zuilen van ‘Infinite Homage’ zijn gemaakt van cortenstaal en bijna drie en een halve meter hoog. In tegenstelling tot de zuil van Brâncuși, die aan alle vier de kanten hetzelfde is en daardoor misschien wat statisch overkomt, zijn de kolommen van ‘Infinite Homage’ gedraaid, wat ze een dynamische uitstraling geeft. De oplettende toeschouwer zal constateren dat door de manier van stapelen van de modules, de ene kolom met de klok mee ‘draait’ en de andere tegen de klok in.
Volgende week DEEL 6 met Louis Niënhuis en Marus van der Made
Deelnemende
kunstenaars:
Aris
Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe
Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van
Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma
Vermeulen, Anton Vrede, Joncquil, Warffemius,
Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky
Voorhout
Monumentaal nog tot en met 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.