vrijdag 20 augustus 2021

 

VOORHOUT MONUMENTAAL

 Na zes jaar is in 2021 de traditie van een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout in ere hersteld. Pulchri Studio en curator André van Lier geven samen ruimte aan twintig beeldhouwers om hun werk op het beroemde Haagse schelpenpad te exposeren. In een tiendelige serie worden steeds twee deelnemende beeldhouwers uitgelicht.

DEEL 5 : Marco Goldenbeld en Roland de Jong Orlando 

‘Blossom’ van Marco Goldenbeld

 Zwevende vormen

 “Er kan geen kunst zonder passie bestaan,” vindt Marco Goldenbeld (63). Het is een uitspraak die goed bij zijn werk past. In elk beeld dat hij maakt, zie je zijn gedrevenheid. De beelden die vaak van het stugge cortenstaal gemaakt zijn, hebben door de gebogen lijnen toch iets heel bewegelijks, alsof ze elk moment kunnen opstijgen en wegvliegen. Zijn strakkere werk steunt vaak met een minimaal punt op de sokkel, alsof het zweeft.


Het is iets waar Goldenbeld al jaren naar streeft. “Als ik een truc kon bedenken om mijn werk te laten zweven, dan zou ik pas helemáál vrij zijn,” zegt hij. Het verlangen om een beeld te maken dat zich van de aarde lijkt los te maken, houdt hem al veertig jaar bezig. Hij werkt in steen en hout, maar de laatste jaren vooral met metaal.  
Het mooie van metaal is, dat je het op een klein hoekje kunt laten staan, zodat het inderdaad lijkt alsof het zich aan de zwaartekracht ontworstelt.”

Het beeld ‘Blossom’ dat op het Lange Voorhout staat, heeft zeker ook die eigenschap. Licht en schaduw bepalen de ruimtelijkheid van het beeld. Door de openingen in het midden en de ronde gebogen lijnen krijgt de vorm iets luchtigs. De titel geeft aan dat de toeschouwer naar omkrullende bloembladeren kijkt, maar ook de suggestie van klapperende vleugels is niet ondenkbaar.

Schets

“Als ik een schets heb gemaakt, dan bedenk ik al snel iets om het driedimensionaal te maken. Het proces is en blijft steeds een zoektocht. ‘Blossom’ is ontstaan uit acht delen van cirkels en is, met sokkel erbij, bijna drie meter hoog. Ik heb de titel pas na het ontstaan van de vorm bedacht. Een titel blijft steeds lastig, omdat ik de onbevangenheid van de kijker niet wil beïnvloeden. Ik begin altijd bij nul of borduur voort op het laatst gemaakte beeld. In dit geval past ‘Blossom’ wel enigszins bij zo’n proces, omdat na de bloesem nog een vrucht komt, dus dat belooft nog wat,” zegt hij.

In zijn zoekprocessen moet Goldenbeld keuzes maken, vaak zijn het keuzes waar het beeld zelf om vraagt. Na het zoeken en in elkaar schuiven van vormen op papier, steekt hij veel tijd in het maken van een ontwerp op schaal, zodat hij precies weet hoe het beeld opgebouwd is. De technische details moeten dan nog nader bepaald worden.  “Uiteindelijk creëert een beeld zichzelf. Er is sprake van een bepaalde logica die verweven is met het maakproces.”

 

‘Infinite Homage’ van Ronald de Jong Orlando

Eerbetoon zonder eind

Meerdere beeldhouwers die exposeren tijdens Voorhout Monumentaal op het Lange Voorhout werken in de stijl van de concrete kunst, voor Ronald de Jong Orlando (60) werd het al heel vroeg de énige manier van kunst maken. Alle sculpturen uit zijn afstudeercollectie van de kunstacademie (1990) ontstonden volgens de strenge regels van de abstract geometrische kunst, een stijl die geen enkele verwijzing naar de realiteit heeft.



De Jong Orlando is gefascineerd door alles in het gebied tussen wiskunde en esthetiek en slaagt erin om dat in zijn beelden samen te brengen. Zijn werk is internationaal bekend en op verschillende plaatsten in Europa en Mexico te vinden. Het beeld ‘Infinite Homage’ - te vertalen als ‘oneindige hulde’ - is een eerbetoon aan een van zijn favoriete kunstenaars: Constantin Brâncuși.

In 2006 werd Roland de Jong Orlando uitgenodigd om in de plaats Roșia Montană in Roemenië een groot stenen beeld te maken. Vanaf dat dorp was het vijf uur rijden naar de stad Targu Jiu, waar de ‘Oneindige Kolom’ van Brâncuși staat, een monument ter nagedachtenis aan gesneuvelde Roemeense soldaten.

 

Dynamisch

“Het was een hele rit, maar de moeite waard. Het fysiek ervaren van het bijna dertig meter hoge beeld is totaal iets anders dan het op een afbeelding zien,” zegt De jong Orlando. Het maakte zoveel indruk op hem dat hij het niet los kon laten.Vanaf dat moment wilde ik een beeld maken als hommage aan Brâncuși en dan specifiek aan die kolom. De eerste versie ontstond in 2010 in Zijpe, Noord-Holland, een jaar later werd ik door een Italiaanse collega uitgenodigd om een stenen beeld te ontwerpen dat ter plekke door steenhouwers uitgevoerd zou worden. Dat werd de tweede versie, een beeld dat door technische beperkingen nog net geen drie meter hoog werd. De derde versie bestaat uit twee zuilen en dat is het werk dat op het Lange Voorhout getoond wordt.”

De zuilen van ‘Infinite Homage’ zijn gemaakt van cortenstaal en bijna drie en een halve meter hoog. In tegenstelling tot de zuil van Brâncuși, die aan alle vier de kanten hetzelfde is en daardoor misschien wat statisch overkomt, zijn de kolommen van ‘Infinite Homage’ gedraaid, wat ze een dynamische uitstraling geeft. De oplettende toeschouwer zal constateren dat door de manier van stapelen van de modules, de ene kolom met de klok mee ‘draait’ en de andere tegen de klok in.

Volgende week DEEL 6 met Louis Niënhuis en Marus van der Made

Deelnemende kunstenaars:

Aris Bakker, Loek Bos, Marijke Gémessy, Marco Goldenbeld, Eppe de Haan, Douwe Halbertsma, Ewerdt Hilgemann, Roland de Jong Orlando, Kim Kroes, André van Lier, Marus van der Made, Louis Niënhuis, Yke Prins, Rinus Roelofs, Gemma Vermeulen,  Anton Vrede, Joncquil, Warffemius, Eelke van Willigen, Alexander Zaklynsky

 

 

Voorhout Monumentaal nog tot en met 14 september op het Lange Voorhout. Meer informatie www.pulchri.nl  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...