dinsdag 29 juni 2021

 

Corona vervormt onze werkelijkheid

 Artikel Den Haag Centraal van 27 mei 2021


Gedurende de coronaperiode maakte Ed van der Kooy een serie schilderijen over wat hem bezig hield. Te zien in Pulchri Studio én verzameld in een boek.

 Het werk van kunstenaar Ed van der Kooy (64) is meestal groot van formaat en hyperrealistisch. De Hagenaar maakte ooit meer dan levensgrote portretten van Aziatische modellen, daarna schilderde hij groepjes mensen die elkaar angstvallig niet aankijken of met de rug naar elkaar toe staan. Hij maakte er vier per jaar.

Nog meer dan anders was Van der Kooy door de coronacrisis aan zijn atelier gekluisterd en wilde hij iets totaal anders doen. Hij maakte een jaar lang, in een voor hem razend tempo, een beeldverhaal over alles wat hem tijdens de crisis bezighield. Het resulteerde in de tentoonstelling ‘Vervreemde werkelijkheid’, nu in Pulchri Studio te zien en verzameld in een prachtig boek.

“Corona vervormt onze werkelijkheid,” zegt hij. “En eigenlijk heb ik me nooit ergens over uitgesproken, maar nu dacht ik opeens: heb ik iets te vertellen met mijn werk? Alles viel samen en toen ben ik begonnen. Al direct realiseerde ik mij dat we een periode in gingen die uniek was. Niemand had ooit zoiets meegemaakt. Ik wilde er op mijn manier een verslag van maken door elke week een schilderij te maken, drieënvijftig in totaal dus. Ze kwamen in het boek, daarna ben ik er nog mee verder gegaan.”

 

Anderhalve meter

De serie bestaat uit olieverfschilderijen in klein formaat, op papier dat op paneel geplakt is. Het werk is veelkleurig en geeft bijna de indruk van een aquarel. De grote hoeveelheid schilderijen bij elkaar in de tentoonstellingsruimte, is op het eerste gezicht een beetje overweldigend. Bij het beter bekijken, komt de rijke beeldtaal pas goed over. Het is bijna jammer dat er geen begeleidende tekst bij is, want Van der Kooy vertelt met passie over wat er allemaal te zien is op zijn werk. Hij vindt dat ieder het op zijn eigen manier moet kunnen invullen.


Hij legt uit dat hij gedurende de eenzame opsluiting in zijn atelier over de problematiek schilderde die voorbij kwam, bijvoorbeeld over de rassenrellen uit begin 2020 of de bosbranden in Australië. Hij maakte een prachtig schilderijtje, waar mensen elkaar met een starre blik passeren op anderhalve meter afstand, bang om elkaar te besmetten of om zelf iets op te lopen, op ander werk zie je treurende familieleden bij een begrafenis of paniekerige kraaien die tijdens rellen uit de vlammen proberen te ontsnappen, als mensen die uit een aswolk vluchten.

“Elk werk heeft ergens wel een heel klein steekje. Een lege schommel, afbeeldingen van het geloof dat niet helpt. Veel herten, een hert is het symbool van de wederopstanding. Alles komt uiteindelijk wel weer goed.”

 

Sea of blood

Een van de mooiste werken is een toekomstblik met een dreigende sfeer, die alleen zichtbaar is voor de toeschouwer, niet voor de mensen die erop staan. De aarde is verwoest, een aantal mensen danst op het dak van een benzinestation. Ze beseffen nog niet wat er staat te gebeuren, onder hen woedt het water dat hen binnen enkele ogenblikken zal verzwelgen. De dochter van Van der Kooy, Floortje, maakte gedichten bij het werk van haar vader, die in het boek naast de afbeeldingen zijn afgedrukt. Bij dit werk schrijft ze: ‘Oblivious to what’s beneath us/Accept what we see we can trust/The Ignorance of our consciences/Drowns us in a sea of blood’.

“De laatste afbeelding uit het boek is een afbeelding van vrouwen in bikini in helderblauw water. Het is een prachtige zomerdag, maar er is toch iets aan de hand. Waar zijn de mannen?” Van der Kooy vertelt het niet, maar laat het over aan de verbeelding.

De laatste vijf werken die hij maakte zijn weer wat groter. “Het is voor mij een ontdekkingstocht geweest: wat kan ik? ik heb er zoveel lol in. Stiekem verwerk ik ook humor.” Hij wijst een openstaand hek in zijn werk aan. “En dan zie je hier het ontsnapte konijn.”

Hij gaat onvermoeibaar verder, nu weer op groot doek. Dat belooft wat.

 

Ed van der Kooy, ‘Vervormde werkelijkheid’, t/m zondag 6 juni. Meer informatie www.pulchristudio.nl

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...