Design
die je kunt stofzuigen
Marjan Veltkamp exposeert met opvallende objecten van wolvilt bij Bas van Pelt. Ze zijn niet alleen mooi en kleurig, maar isoleren en dempen ook het geluid.
Binnenhuisarchitect Karel Bodegom is de drijvende kracht achter Bas van Pelt Binnenhuisarchitectuur. Aan de Lange Houtstraat zie je alleen de etalage, maar daarachter heeft het pand een oppervlakte van 750 m2, het loopt door tot aan de achterkant van het gebouw van Het Nationale Theater.
Wandelend
door de verschillende ruimtes is design te zien die door Bodegom zelf ontworpen
is, maar er staat en hangt ook werk van ontwerpers als Jeroen Vinken en Rik van
Hazendonk. Tot en met zaterdag 14 mei exposeert de Noord-Brabantse kunstenares
Marjan Veltkamp bij Bas van Pelt met akoestische objecten van wolvilt. Ze presenteert
het object ‘Virgin Leaf’, een vorm die van het plafond af hangt als een lange
tak met witte bladeren en een prachtig spel van licht schaduw laat zien.
Pingpongballen
De
productlijn FieldS van Marjan Veltkamp heeft inmiddels een uitgebreide
collectie. Haar ontwerpen - modulaire objecten - zijn wit of fel van kleur en als
hele plafonds of muren ermee bedekt worden, zijn ze in hun veelheid en
herhaling spectaculair om te zien. Uniek is dat ze ook geluiddempend en
isolerend werken. “Vilt is een materiaal dat absorbeert, het eet het geluid als
het ware op,” zegt Veltkamp. “Je kunt je geluid voorstellen als pingpongballen
die uit je mond komen. Daar waar het glad en hard is kaatst het terug, maar het
zachte vilt absorbeert geluid. Het wolvilt waar ik mee werk, heeft een mooie
uitstraling en is in sprekende kleuren te krijgen. Het materiaal is plat, daar
knip en vouw ik in. Als je het dan ophangt, valt het materiaal op zo’n manier
dat er speelse vormen ontstaan. ik merk altijd dat mensen eraan willen zitten
en dat is ook de bedoeling.”
Eerder
maakte Veltkamp kunstobjecten waarbij ze kaartjes hing die de toeschouwers
uitnodigden om het werk aan te raken. “Als mens houd ik van fysiek contact en
dat zie je ook in mijn werk terug,” is haar verklaring.
De
objecten zijn heel makkelijk te reinigen. Als je ze neerlegt valt het geheel weer
in een plat vlak - als een puzzel - in elkaar en kun je ze gewoon stofzuigen. “De
plafond-decoraties kunnen jaren blijven hangen, dat komt omdat wol van zichzelf
vuilafstotend is. Dat is niet het geval bij het goedkopere petflessenvilt, wat
statisch is en juist stof aantrekt.”
Passie
Alles
wat Veltkamp maakt is modulair en dus ook heel makkelijk te verlengen door er
elementen aan te haken. Zo kun je hele wanden en plafonds bedekken en in lengte
en breedte aanpassen. Elk jaar
ontwerpt ze weer een serie nieuwe objecten, elke dag
staat ze om zes uur op en gaat ze om zeven uur aan de slag. “Ik
kan er gewoon niet mee stoppen,” zegt ze. “Het werk is heerlijk en dat zal
nooit ophouden. Het is echt mijn passie.”
Haar
ontwerpen zijn vaak te zien op belangrijke designbeurzen, onder meer in Milaan,
Keulen en Amsterdam en ze exposeerde in verschillende musea. Voor Bang en
Olufsen maakte ze witte golven aan het plafond, als geluidsgolven. In een groot
attractiepark in het zuiden van het land hangt haar werk in een conferentieruimte,
er was een akoestisch probleem en dat is nu opgelost. Ook ontwierp ze voor het
Olympisch Stadion.
Sinds koningsdag zijn de witte objecten van ‘Virgin
Leaf’ in de etalage van Bas van Pelt aangevuld met rode en blauwe vormen. “Het trekt veel aandacht, mensen die hier voorbij lopen, blijven staan en nemen
foto’s,” zegt Karel Bodegom. “Op de etalageruit hebben we een QR-code aangebracht, alle
informatie over Marjan Veltkamp is daarop te vinden.”
Op de laatste dag van haar tentoonstelling geeft
Marjan Veltkamp een presentatie over haar werk bij Bas van Pelt, waarvoor nog
kaarten te bestellen zijn.
Marjan Veltkamp met ‘Virgin Leaf’ bij Bas van Pelt,
nog t/m zaterdag 14 mei. Meer informatie karel@basvanpelt.nl en www.marjanveltkamp.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.