Fotograaf
Paul Blanca combineerde afschuw met schoonheid
Artikel in Den Haag Centraal van 29 april 2022
Paul
Blanca deinsde er niet voor terug om zichzelf te verminken voor een mooie foto.
Ook probeerde hij emoties vast te leggen die dieper gingen dan normaal.
In 1986 maakte fotograaf Paul Blanca (1958-2021) een foto van zijn rug, waarin zojuist met een scheermesje een Mickey Mouse was gekerfd. Mickey steekt zijn duim op terwijl de druppels bloed er overheen glijden. De foto heeft een aangrijpende schoonheid en wordt gerekend tot een van de iconen van de Nederlandse fotografie.
Naar aanleiding van het
overlijden van Blanca presenteert Fotomuseum een hommage aan het vroege en
meest intense werk van deze fotograaf, vooral uit de periode 190-1985.
Afkeer en esthetiek
liggen in de foto’s van Blanca vaak niet ver uit elkaar. Hij verminkte zichzelf
met scheermessen, pijlen, ijzerdraad en spijkers en zocht de grenzen op van wat
zijn lichaam aankon. Maar er is ook een zelfportret, waarop hij naakt en
kwetsbaar staat afgebeeld. De poëtische foto laat een prachtige man zien in de
pose van De Denker van Rodin en doet je naar adem happen van schoonheid.
Rauw
Paul Blanca bewoog zich
aan de zelfkant van het leven. Op het moment dat hij meer en meer verslaafd
raakte, gebruikte hij zijn werk als ruilmiddel. Zijn foto’s zijn rauw en
confronterend. Hij vroeg vrouwen naar hun meest traumatische herinneringen
terwijl hij ze naakt en huilend vastlegde, maar wél altijd met mooi
strijklicht. Op andere foto’s vervormde hij het gezicht van zijn modellen
met een draad. Hij fotografeerde zichzelf met een half dozijn palingen in zijn keel, met een
pijl die zijn wangen doorboort en met dichtgenaaide lippen.
Ondanks dat blijven zijn foto’s dichterlijk, hoe gruwelijk het onderwerp
ook is. Het is vergelijkbaar met het
kijken naar een film over een moordenaar,
waar je gaandeweg sympathie voor gaat voelen. De regisseur - in dit geval de
fotograaf - dwingt je om anders te kijken. De foto’s van Blanca zetten de toeschouwer aan het denken over wat
schoonheid is en blijven intrigeren. Op een van zijn mooiste foto’s staat hij
met zijn moeder. Ze zijn allebei naakt en omhelzen elkaar. De intimiteit en de
liefde die de foto uitstraalt, is aangrijpend. Bijna dertig jaar later maakte hij de foto opnieuw, maar dan draagt
hij zijn moeder in zijn armen, op de manier waarop hij haar naar bed bracht
toen zij niet meer kon lopen.
Lustobject
Blanca
werd in de jaren tachtig in één adem genoemd met fotograaf Erwin Olaf. Met
choreograaf Hans van Manen werkte hij aan een serie
foto's waarbij ze zichzelf, elkaar en anderen fotografeerden met als thema 'De
man als lustobject’. Van Manen introduceerde
hem in de balletwereld, waardoor Blanca foto’s kon maken van dansers. In 1982 gaf Van Manen hem een rol in zijn balletstuk ‘Pose’,
waarin hij een kickbokser speelde. Hij leerde Blanca
ook het technisch fotograferen en het omgaan met modellen. De zwart-witportretten
van Blanca van collega-kunstenaars, acteurs, schrijvers, dansers en popmusici werden
zeer gewild bij kranten- en tijdschriftenredacties.
Na Amsterdam veroverde Blanca de internationale
kunstwereld. Hij belandde in de high society van kunstenaars in New York en
raakte bevriend met de beroemde fotograaf Robert Mapplethorpe. Onder zijn nieuwe
vrienden waren Grace Jones, Keith Haring en Willem de Kooning. Mapplethorpe liet Blanca
zien hoe hij persoonlijke fascinaties,
zoals seksualiteit in beeld kon brengen en noemde hem ten slotte ‘zijn enige echte concurrent’.
Catastrofe
Een
andere vriendschap eindigde in een catastrofe. Kunstenaar Rob Scholte beschuldigde Blanca
in een heftig interview in Het Parool van de bomaanslag in 1994, die hem beide
benen kostte. Blanca had in een eerder interview aangegeven hoe makkelijk je in
Nederland aan wapens en handgranaten kon komen, maar verder was er geen enkele
aanwijzing van zijn schuld. Vanaf dat moment was het gedaan met zijn carrière. Iedereen
trok de handen van hem af en hij raakte vanwege zijn verslaving in een
isolement. Galeries lieten hem vallen en hij raakte zijn werk niet meer kwijt. Drugs waren de oplossing. ‘Paul Blanca overleed
aan de gevolgen van een veelbewogen leven. Zijn lichaam was op’, zei een vriendin
na zijn dood.
Paul Blanca, ‘Hommage aan Paul Blanca’ van zaterdag 30 april t/m zondag 14
augustus, in Fotomuseum Den Haag. Meer informatie www.fotomuseumdenhaag.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.