Walging
met een vleugje humor
‘Death Fan’ is een spraakmakende tentoonstelling van de internationaal bekende kunstenaar Tala Madani. Ze bekritiseert de rol van man en vrouw in de maatschappij. Haar werk roept afschuw en ongemak op, maar is ook om te lachen.
solotentoonstelling ‘Death Fan’ van Tala Madani (Iran, 1981) in KM21, de tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst van Kunstmuseum Den Haag, word je door verschillende gevoelens overvallen. Bevreemding en walging springen op je af. Er is ook humor, maar dan wel ongemakkelijke zwarte slapstickhumor. De thema’s van Madani spelen zich af rond macht, pijn en vernedering. Ze verbeeldt gevoelens die recht uit het hart komen zoals verlangen en lust, de afhankelijkheid daarvan maakt ze belachelijk. Daarnaast bekritiseert ze de ongeschreven regels en sociale normen tussen mannen en vrouwen.
Tala
Madani legt haar morbide kijk op de wereld vast in schilderijen en animaties. In
haar vroege werk laat ze potsierlijke, kale en naakte mannen zien, die met hun
lichaam bezig zijn of zichzelf pijnigen. Vernedering speelt hierbij een
belangrijke rol. Haar werk is grensoverschrijdend, soms pervers. Mandani stelt genderstereotypen
en geïdealiseerde opvattingen over familie, kindertijd en gezin aan de kaak. In
de video ‘The Womb’ ziet een ongeboren baby in de baarmoeder flarden van zijn
toekomstige leven voorbij trekken: oorlog en dreiging, maar ook een moeder die
taarten bakt.
Aanvankelijk
beeldde Madani alleen mannen af, nieuw zijn de vrouwelijke figuren (‘shit moms’).
Haar werk gaat tegen het aloude kunsthistorische motief van moeder-en-kind in. ‘Shit
Mom’ is een toespeling op de term ’slechte moeder’, waar in onze maatschappij
nog steeds een taboe op rust.
Gruwelijk
De
eerste zaal toont een aantal schilderijen van plafondventilators, die als gevaarlijke
messen door de lucht snijden. Er is ook een afbeelding van een man die gedeeltelijk
is weggevaagd, hij lijkt te smelten of op te lossen. Er tegenover hangt een schilderij
van een glazen potje, waarin een uitwerpsel in een gele vloeistof drijft.
In
de volgende ruimte worden animaties getoond. In ‘Fan’ kijkt een man naar een
andere man, die door zijn ventilator wordt weggeblazen en uit het zicht
verdwijnt. Nadat hij zijn eigen ventilator stukslaat, smelt hij tot een waterig
plasje op de grond.
Tegenover
de wand met deze video wordt ‘Shit Mom Suicide’ afgespeeld, waarin een vrouw
aan de rand van het balkon hangt van een huis in een vervallen stad. Ze wappert
heen en weer, als wasgoed en lijkt elk moment te kunnen vallen.
Bloedvlekken
Zelfmoord
is al jaren een steeds terugkerend motief in het werk van Madani. In de laatste
ruimte hangt een serie schilderijen ‘Concrete Suicide’, met in verschillende
fases de schaduw afgebeeld van een persoon die van een gebouw springt en de bloedvlekken
die dat op het asfalt achterlaat.
KM21
toont actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst, het werk van Tala Madani is
daar een goed voorbeeld van. Ze woont en werkt in Los Angeles en exposeerde in
verschillende musea over de hele wereld, waaronder het Guggenheim en Museum of
Modern Art in New York en Tate Modern in Londen.
Tala
Madani, ‘Death Fan’ nog t/m zondag 21 augustus in KM21. Meer informatie
www.km21.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.