maandag 21 augustus 2023

 

‘Als ik mij omdraai, dan is het groen opeens geel’

 

Michelle Schmit exposeert met haar vrije werk in het antroposofische pand het Vreedehuis. Alles wat ze maakt, ontstaat onder haar handen terwijl ze ermee bezig is. De natuur is haar grootste inspiratiebron.

 

Door Margreet Hofland

 

Het werk van textielontwerper Michelle Schmit past volmaakt in het Vreedehuis in de Archipelbuurt. Het gebouw is van de Antroposofische Vereniging in Nederland. Er zitten nu een ontmoetingscentrum voor kunst en cultuur in en het (vegetarische) lunchcafé ‘De Serre’, waar je bij mooi weer in de schitterende tuin kunt zitten.

Schmit studeerde aan de textielafdeling van de Koninklijke Academie van Beeldende kunsten in Den Haag en ontwerpt dessins voor meubelstoffen, behang, karpetten en modestoffen. Ze geeft les in dessinontwerpen aan de interieur- en modeopleiding  Akademie Vogue in Amsterdam. De filosofische gedachten die achter haar werk schuilen, komen hier in het antroposofische gebouw goed tot hun recht. Elk werk heeft een eigen sfeer. “Ik bouw mijn werk voorzichtig op en stik het aan elkaar. Ik begin met kleine stukjes materiaal, die leg ik op een lange tafel en dan wordt het een geheel. Zo krijg ik als het ware een nieuwe stof. Het is heel arbeidsintensief, ook fysiek, maar ik krijg veel ideeën als ik ermee bezig ben.”

Schmit gebruikt voornamelijk natuurlijke materialen zoals alpacawol, zijde, merinowol, vlas en bamboevezel. Met verschillende kleuren draden maakt ze boeiende composities. Een deel van het werk dat dan ontstaat, is aan de bovenkant om een houten roe gewikkeld en kan zo desgewenst in hoogte aangepast worden.

 

Alpacawol

Michelle Schmit haalt veel inspiratie uit de natuur. Dat kunnen zowel vergezichten zijn als details van planten. Ze laat een stuk van een verdorde cactus zien met een gaatjesachtige structuur, die ze in verschillende stadia bestudeerde. “Naar aanleiding hiervan wilde ik het verhaal van schillen en lagen vertellen. Het is een vergelijking met dilemma’s waar we zelf ook mee bezig zijn. Als alle schillen en lagen om jezelf wegvallen, dan blijf je als het waren naakt achter.”

Een ander werk ‘Sunset in the dunes’ is bijna helemaal van alpacawol gemaakt “Alpaca is het ‘goud onder de wol’, het zwart is dus ook echt zwart en niet geverfd. Het toegevoegde geel en paars is wilde zijde.”

Voor het werk ‘Widest time’, de beelddrager van de expositie, is Schmit geïnspireerd door de tekst van de Chinese dichter Zhuangzi. “Hij schreef dat we vaak denken dat we in de meest bijzondere tijd leven, maar élke tijd is bijzonder. Dat is ook voor jonge mensen belangrijk om te weten.”

In haar werk vallen vooral de mooie kleurencombinaties op, de vorm ontstaat terwijl ze bezig is. “Als ik door de duinen wandel, valt mij altijd op dat van het ene op het andere moment opeens de kleuren veranderen. Dan draai ik me om en wat rood was, is bruin geworden, wat groen was, is geel, daar maak ik foto’s van in mijn hoofd.”

Toch hangt er ook werk met alleen neutrale tinten zoals het werk ‘Waves’. Het is gebaseerd op de golven waarover haar beide zonen als golfsurfers glijden.

Dinsdag 13 juni is de kunstenares van 11.00 tot 13.00 uur zelf aanwezig om uitleg te geven.

 

Michelle Schmit, nog t/m vrijdag 16 juni in het Vreedehuis, Riouwstraat 1. Openingstijden dinsdag t/m vrijdag van 9.00 – 14.00 uur. Meer informatie www.vreedehuis.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...