Geprinte
vazen in Delfts blauw porselein
De
geprinte blauwwitte vazen van Olivier van Herpt zijn een wereldprimeur. Nog
nooit is het iemand gelukt om objecten van dit formaat van porselein te printen.
‘Porcelain Blues’ is nu te zien in het Kunstmuseum.
Door
Margreet Hofland
Kunstenaar
Olivier van Herpt (1989) is bezeten van porselein. Hij zonderde zich drie jaar
lang af om iets te maken wat niemand ooit lukte en produceerde 26 asymmetrische
vazen van ruim 1.10 meter hoog in de kleuren wit en kobaltblauw, geprint van
puur porselein. In Kunstmuseum Den Haag zijn de resultaten te zien met zijn
installatie ‘Dunes’. Kleur, afmeting en vorm doen denken aan wit zand, een
uitgestrekte zee en daarboven een helderblauwe lucht met flarden van donzige
wolken. De gespiegelde vazen hebben een dunne wand, ze tonen blauwwitte
horizontale lijnen en vage wybertjespatronen. Vrijwel allemaal hebben ze dezelfde
gedraaide vorm. ‘Niet aanraken’ staat op een bordje, het geheel staat achter
een gespannen koord en oogt kwetsbaar.
Oven
in oven
In
2014 studeert Van Herpt af aan de Design Academy Eindhoven met een 3D-printer
die aardewerkklei kan printen. Hij krijgt de opdracht van het Kunstmuseum de
techniek verder te ontwikkelen om uiteindelijk porselein te kunnen printen. Het museum heeft in de Stijlkamers een
vaste collectie Delftsblauw porselein. Het idee is dat de vazen van Van Herpt
een prachtige maar zeker ook spectaculaire aanvulling zullen zijn.
Het
blijkt niet eenvoudig, de problemen ontstaan tijdens het drogen. “Ik heb er,
met vallen en opstaan, drie jaar lang aan gewerkt,” zegt Van Herpt. “Het
luistert heel nauw, je moet precies weten hoe hoog de temperatuur in de oven moet
zijn en hoe dik de klei, want tijdens het drogen, kan alles weer scheuren of
inzakken.”
De
tentoonstelling ‘Porcelain Blues’ laat alle 26 gelukte exemplaren zien, er is
in het ontwikkelingsproces veel gesneuveld. “Tijdens het droogproces ontstaan haarfijne scheurtjes. Dat
komt doordat de klei niet gelijkmatig opdroogt. De klei krimpt tijdens het
drogen en bakken, bij deze vazen van oorspronkelijk 1.50 meter is dat wel 30
centimeter. Ik heb heel veel mislukte exemplaren weg moeten gooien.”
Pas
in 2019 ontdekt hij hoe hij porselein van groot formaat zo dun en licht kan
printen dat het niet in elkaar zakt voor of tijdens het drogen. Hij bouwt speciale droogkasten die het
droogproces met tien dagen vertragen en verhuist naar een nieuwe studio
waar hij een grotere oven en de droogkasten kan neerzetten. “Wanneer de oven
zijn hoogste temperatuur bereikt (circa 1350 graden Celsius), smelten de
kleimineralen waardoor het porselein bijna vloeibaar wordt. In deze korte
periode krimpt het object het snelst. Ik kwam erachter dat bij deze grote vazen
kleine verschillen in temperatuur er al voor kunnen zorgen dat het object
vervormt. Om dit tegen te gaan, maakte ik een soort keramische container, een
saggar, die opgebouwd is uit een aantal gestapelde ringen en als een cilinder
over het object wordt geplaatst. Door feitelijk een oven in een oven te maken,
worden temperatuurverschillen tot het minimale beperkt.”
Printkop
Als
Van Herpt het vormen, drogen en stoken onder controle heeft, richt hij zich op
de kleur van zijn objecten. Dit doet hij door het toevoegen van kobaltoxide. De
eerste vazen zijn volledig wit, daarna is steeds meer kleur toegevoegd. Omdat
kobalt het smeltpunt van porselein verlaagt, brengt het alle eerdere
inspanningen in gevaar. Als oplossing ontwikkelt hij een printkop met twee
kleistromen, waarmee het object tegelijkertijd wordt gekleurd en gevormd.
Het
eindresultaat van zijn verbeten zoektocht is een set van twee perfect
gespiegelde vazen, zowel in vorm als kleur. Hét bewijs dat hij uiteindelijk
volledige controle heeft gekregen over het proces, maar voor Van Herpt zijn
alle 26 objecten even belangrijk. Als geheel vormen ze een onderzoeksverslag en
tegelijkertijd laten ze zijn volhardende toewijding zien.
Olivier
van Herpt, ‘Porcelain Blues’ t/m zondag 17 september in Kunstmuseum Den Haag.
Meer informatie www.kunstmuseum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.