maandag 21 augustus 2023

 

Oekraïne, Imelda Marcos en kindertekeningen

 


De fashionshow Exposed 2023 van de afdeling Mode en Textiel aan de Haagse kunstacademie heeft dit jaar plaats in het Olympisch Skatepark. Drie afstuderende studenten vertellen over hun collectie.

 

Door Margreet Hofland

 

Op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten zindert het van bedrijvigheid. Studenten van de afdeling Mode en Textiel leggen de laatste hand aan hun collectie, want zaterdag 10 juni is hun jaarlijkse modeshow Exposed in het Olympisch Skatepark. Drie afstudeerders vertellen over wat hen inspireerde.

Tevin Blancheville komt oorspronkelijk van Curaçao, “Dat is in mijn collectie goed terug te vinden door de vele kleuren. Overal op het eiland is kleur, zelfs de huizen zijn groen, geel, blauw en paars geschilderd,” legt hij uit.

De titel van zijn collectie is ‘Fodder 22’, dat wil zoveel zeggen als ‘kanonnenvoer’. “Het onderwerp is in tegenstelling tot de vrolijke kleuren die ik gebruik nogal zwaar en gaat over de oorlog in Oekraïne. Over degenen die naar het front worden gestuurd om daar te sneuvelen en over de hordes vluchtelingen. Voor mijn generatie is dat nieuw, we hebben dit in Europa nog niet eerder van zo dichtbij meegemaakt. Het moment dat ik besloot om mijn ontwerpen erop te baseren, was toen ik in maart 2022 begreep dat er aan de grenzen van Polen plotseling duizenden vluchtelingen stonden. Steeds dacht ik: dat had ik ook kunnen zijn.”

Hij maakte een mantel met donkere verschroeide objecten erop vastgemaakt, als de verbrandde steden van Oekraïne. Blauwe handen tillen zijn ontwerpen als het ware omhoog, als symbool van de hulp die overal vandaan kwam. Zijn modellen hebben alle kleuren, maten en leeftijden, zoals de vluchtelingen.

 

Verkleedpartijen  

De stoffen die Louise Noordam voor haar ontwerpen gebruikt, zijn bedrukt met kindertekeningen en foto’s uit haar jeugd. Ze symboliseren hoe gelukkig ze toen was. Haar collectie draagt de titel ‘Binnen dansen’ en refereert aan hoe ze vroeger met haar zussen door de woonkamer danste. Op het moment dat ze naar de middelbare school ging, kreeg ze last van auto-immuun eczeem, later bleek dat te komen door stress. De gelukkige periode uit haar kindertijd werd daardoor abrupt beëindigd. “Met deze collectie laat ik mijn jongere zelf weer tot leven komen. Ik teken en kleur mijn kindertekeningen opnieuw in en ik laat de verkleedpartijen in de kleren van mijn ouders herleven. Ik kijk terug naar de tijd dat ik in een zorgeloze bubbel zat,” zegt ze.

Haar afstudeercollectie bestaat uit oversized kleding en elementen van de kleren uit de verkleeddoos, zoals een Chaneljasje of een net pak. De stoffen zijn rijk gedecoreerd en kleurig. Grote tassen in de vorm van kinderlijk getekende dieren worden door de modellen als mascottes meegedragen.

 


Elegantie

Jose Marie Sta.Iglesia heeft meer talenten dan het ontwerpen van kleding. In een korte video op Instagram is hij als komediant te zien in een persiflage op Imelda Marcos. Hij koos haar als onderwerp van zijn collectie met de titel ‘The diamant in the diaper'.

Sta.Iglesia komt van de Filippijnen, hij benadrukt dat hij geen oordeel geeft, maar dat zijn benadering vooral humoristisch bedoeld is. “Imelda Marcos speelt op de Filipijnen een nogal controversiële rol. Ik was echt heel erg verbaasd toen haar zoon in 2022 president werd. Imelda wil belangrijk zijn en opvallen. Al haar outfits schreeuwen om aandacht, haar kleding schittert en glinstert. Ze is nog steeds een politiek fenomeen en pakt mensen in met haar buitensporige gedrag, ze heeft een soort dodelijke charme. Ik probeer uit te drukken wat en wie Imelda Marcos is. Ze werd ooit bekritiseerd vanwege haar enorme hoeveelheid schoenen, terwijl velen in haar land van armoede op blote voeten moesten lopen.”

De ontwerpen van Sta.Iglesia zijn supervrouwelijk, maar hij gebruikt mannelijke modellen. “Dat geeft een bijzondere dynamiek. Het contrast van die mooie jurken en de ruwe mannelijke modellen creëert een nieuwe schoonheid, het onverwachte van een samenspel tussen elegantie en ruwheid.”

Het onderwerp Imelda Marcos ligt gevoelig in het thuisland van Sta.Iglesia, maar daar is hij niet bang voor. “Mijn oude buren en familieleden zijn verdeeld, ik heb nog geen foto’s naar huis gestuurd,” zegt hij lachend.

 

Exposed 2023, zaterdag 10 juni om 17.30 en 20.30 uur. Olympic Skatepark, Haagse Sport Centrale, Johan van Veenplein 12. Meer informatie www.kabk.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...