Toch
weer beelden op Lange Voorhout
Ook
dit jaar is er weer een spectaculaire beeldententoonstelling op het Lange
Voorhout en in de Kloosterkerk met deelnemers uit heel Nederland. ‘Voorhout
Monumentaal 2023’ werd gerealiseerd door Pulchri Studio en conservatoren Jan
van Huizen en Piet Warffemius.
Door
Margreet Hofland
Dat
de tentoonstelling ‘Voorhout Monumentaal 2023’ er toch weer komt, mag een klein
wonder heten. Aan het conservatoren-duo, architect Jan van Huizen en kunstenaar
Piet Warffemius, aangesteld door Pulchri Studio, heeft het niet gelegen. De heren
wilden een tentoonstelling samenstellen die zijn weerga niet heeft. Ze ondernamen
strooptochten door heel Nederland op zoek naar geschikte beelden voor op het Lange
Voorhout en in de Kloosterkerk. Maandenlang stond Den Haag bol van
koortsachtige activiteiten rond de voorbereidingen, vele gerenommeerde
beeldhouwers in Nederland werden benaderd en hoe meer grote namen meededen, hoe
veelbelovender het eruit kwam te zien.
Toch leek het ambitieuze plan rond half mei in
duigen te vallen: er was nog steeds te weinig geld om alle plannen te
realiseren. Gemeente Den Haag stelde geen euro beschikbaar voor het project. Stroom,
verantwoordelijk voor het niet-museale kunstbeleid van Den Haag mag subsidies uitkeren,
maar stelt als voorwaarde dat minstens vijftig procent van de kunstenaars lid
van Stroom moet zijn, hun bijdrage bleef dus beperkt tot de installatie van kunstenaar
Zeger Reyers.
Uiteindelijk kwam het toch nog goed. Alle
zeilen werden bijgezet en het lukte Pulchri Studio om via andere sponsoren de
minimaal nodige subsidies bij elkaar te scharrelen, zelfs de gemeente deed op
het laatste nippertje nog een (bescheiden) bijdrage. Er viel maar één
slachtoffer en dat was kunstenaar Auke de Vries met zijn zwevende beeld.
De Vries had zijn beeld inmiddels op eigen
kosten uit Duitsland laten komen, maar een week later hoorde hij dat het niet kon
doorgaan. Het geld voor de hijskraan die het werk moest ophangen, was er niet
en de speciale vergunning voor het bevestigen aan de bomen was ook niet rond.
De 85-jarige kunstenaar reageerde aangeslagen en teleurgesteld, vooral ook
omdat hij wist dat prinses Beatrix de opening zou verrichten en hij een band
met haar heeft die jaren teruggaat. Een gemiste kans. Het eerder uitgekozen kleinere
werk van De Vries komt nu in de Kloosterkerk.
Vlekje
Ondanks
dit vlekje mag de tentoonstelling er zijn. Van Huizen en Warffemius reisden van
kleine tochtige ateliers van beginnende kunstenaars als Sarah Reinbold en
Narges Mohammadi naar de gigantische werkplaatsen van Joep van Lieshout en Ronald
Westerhuis. “Die tegenstelling is soms echt schrijnend,” zegt Van Huizen. “Jonge
kunstenaars die na corona net van de academie kwamen, begonnen destijds al met
een enorme achterstand. Ze hebben geen gelegenheid gehad om iets op te bouwen. Bij
Ronald Westerhuis zagen we het grootste atelier van Nederland. Het is een enorm
industrieel pand: een oude energiecentrale aan de IJssel bij Zwolle, alsof je
Tate Modern instapt. In het water ligt een aanlegsteiger van 70 meter, waar
vroeger de kolenboten aangemeerd werden.” Westerhuis levert een beeld van vijf
meter hoog dat bestaat uit spiegelende en gestapelde bollen. Vier man waren
8000 uur bezig om het te polijsten.
David
Bade uit Zaandam stelt zijn beelden samen met alles wat op zijn weg komt. In
Den Haag is hij bekend met het grote gele beeld dat voor het Kunstmuseum staat.
“Het was in zijn atelier een krankzinnige kermis van vormen en kleuren, een
enorme chaos, eigenlijk net als zijn werk,” zegt Warffemius. “Kunstenaar Dre
Wapenaar zal voor de ingang van Pulchri Studio een werk plaatsen, een tentsculptuur
van 6 bij 6,5 meter: de ‘Vooruitgeschoven Zitkuip’. Je kunt erin gaan zitten en
eventueel je boterhammetje opeten. Het is meer architectuur dan beeldhouwkunst.
Wapenaar is daarnaast een geweldige pianist van minimalistische muziek, in zijn
aterlier staan drie vleugels.”
Spectaculair
De
verzameling beelden die op het Lange Voorhout komt te staan, mag gerust
spectaculair genoemd worden. Aan het begin, op het kruispunt met de Kneuterdijk,
komen enorme blauwe bewegwijzeringsborden met witte letters zoals boven de snelweg,
met de tekst: ‘Vanaf hier mag alles’. Het kunstwerk is van Zeger Reyers, hij wil
de door mensen geschapen kunstmatige wereld, laten confronteren met de natuur. Er
wordt een ketting voorgehangen, zodat onoplettende bestuurders niet kunnen doorrijden.
In de Kloosterkerk komen onder meer een luchtige sculptuur van het
kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek, die in oktober een solotentoonstelling in
het Kunstmuseum hebben en een goudkleurig porseleinen werk van Hans van Bentem,
die ook het monument van de Golden Earring gaat maken. Ze zullen broederlijk naast
een strandbeest van Theo Jansen komen te staan. Zijn ‘Animarius Modularis’ van
tien meter lang komt op het schelpenpad.
‘Voorhout
Monumentaal 2023’ van zaterdag 3 juni t/m zondag 20 augustus, Lange Voorhout en
Kloosterkerk. Meer informatie www.pulchri.nl
Deelnemende
kunstenaars, locatie Lange Voorhout: Armando, David Bade, Marieke
Bolhuis, Sjoerd Buisman, Harmke Datema Chang, Michael Jacklin, Theo Jansen,
André Kruysen, Joep van Lieshout, Lon
Pennock, Zeger Reyers, Marisja Smit & Thijs Trompert (ATM Atmosfeer),
Brigitte Spiegeler, Elisabet Stienstra, Joost van den Toorn, Carel Visser,
Andre Volten, Dré Wapenaar, Ronald A. Westerhuis.
Locatie
Kloosterkerk: Hans van Bentem, Bob
Bonies, Cor van Dijk, Guido Geelen, Heringa/Van Kalsbeek, Theo
Jansen, Hieke Luik, Narges Mohammadi, Jan
van Munster, Sarah Reinbold, Maria Roosen, Joost van den
Toorn, Auke de Vries, Jan de
Weerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.