maandag 21 augustus 2023

 

Heksen zijn verbonden met de natuur

 

Margot van Huijkelom en Paola Kalshoven maakten een tentoonstelling over heksen. Aanleiding daarvoor was het boek ‘De heks van Limbricht’ van Susan Smit. Ook Kalshoven zegt een heks te zijn.

 

Door Margreet Hofland

 

‘Als je zegt dat je een heks bent, wordt daar nog steeds lacherig op gereageerd,’ zegt Paola Kalshoven. ‘Ik heb mijn hele leven al gevoeld dat ik anders was, maar pas een paar maanden geleden voelde ik mij voor het eerst écht een heks.’

Op uitnodiging van Margot van Huijkelom maakte ze werk voor de tentoonstelling ‘La femme, une sorcière éternelle’, de vrouw, een eeuwige heks. De inspiratie voor de expositie was het boek van Susan Smit ‘De heks van Limbricht’, een waargebeurd verhaal over Engten Luyten, een van de laatste heksen van Nederland die veroordeeld en gedood werd.

 

Tarotlegging

Margot van Huijkelom ontmoette schrijfster Susan Smit, de bekendste heks van Nederland, in een galerie in Amsterdam terwijl ze bezig was met het inrichten van een tentoonstelling. ‘Susan bleef voor het raam staan en kwam toen naar binnen, ik wist destijds nog helemaal niet wie ze was. Ze kocht een werk van mij van 1.95 bij 1.45 m. Op het schilderij stond een vrouw met een bloem, nu weet ik pas dat heksen sterk verbonden zijn met de natuur. We raakten aan de praat en ze gaf mij haar boek ‘De heks van Limbricht. Toen ik kort daarna Paola tegenkwam was de cirkel rond. Paola is een echte heks, ik kende haar nog van onze studie aan de kunstacademie.’

Kalshoven vult aan: ‘Ik wist toen ik nog een kind was al alles van de natuur en kon elk plantje benoemen. Een paar maanden geleden deed ik een tarotlegging bij een heks, zij vertelde mij toen vol overtuiging dat ik óók een heks was, ze herkende mij. Toen viel het kwartje.’

Kalshoven legt uit wat een heks onderscheidt van een normale vrouw. ‘Een heks heeft een speciale connectie met de natuur. Ik leef met de cyclus van de maan, dat wil zeggen dat ik onder speciale omstandigheden bepaalde wensen kan uitspreken. Vrouwen zijn sowieso gelaagder, ze gebruiken beide hersenhelften, mannen meestal niet, die zijn heel direct. Heksen zijn daarnaast vrouwen die een speciale gave hebben.’

 

Vogue

Van Huijkelom publiceerde in meerdere gerenommeerde tijdschriften en werkte jarenlang als vaste illustratrice voor de Japanse Vogue. Ze woont in Frankrijk en zou bij de Franse Ambassade exposeren, maar het werd de Alliance Française in Den Haag. Op haar tekeningen en schilderijen staan altijd vrouwen, meestal omringd door natuur. Haar heksen zijn mooi en ze gaan in elkaar op. ‘Het zijn zielsverwanten,’ zegt Van Huijkelom.

Haar meeste werk is op papier geschilderd met verf die door haarzelf met natuurlijke pigmenten is gemaakt. Soms zijn de figuren half doorzichtig of zweven ze een stukje boven de grond. ‘Heksen hebben een groot empathisch vermogen en zullen nooit iemand buitensluiten, daarom schilder ik vaak twee vrouwen alsof ze één zijn.’

Paola Kalshoven maakt pastelkleurige mobielen met grillig gevormde bloemen, haar werk begint te deinen als er een deur opengaat. Ze gebruikt alleen materialen die al eerder gebruikt zijn zoals netjes, elektriciteitsdraden of verpakkingsmateriaal. Ook gedroogde kruiden en bloemen worden verwerkt, daar voegt ze haak- en borduurwerk aan toe. ‘Het woord afval bestaat bij mij niet, het is een bedacht woord, alles is al aanwezig op aarde en dat verdwijnt niet, er komt ook niets bij. Zelfs plastic is van aardolie gemaakt. Ik gebruik alles opnieuw.’

 

Kantwerk

‘La femme, une sorcière éternelle’ is een reizende tentoonstelling waarbij Susan Smit haar opwachting maakte bij de opening in Amsterdam. Van Huijkelom schilderde een portret van Entgen Luyten, de hoofdpersoon uit het boek van Smit. Ze beeldde haar af als een oudere vrouw met een wit kapsel dat volledig uit kantwerk bestaat. ‘Het was het eerste werk dat ik maakte nadat ik het boek had gelezen. De witte draden symboliseren de connecties tussen de gedachten van Entgen. Haar enige fout was dat ze sterk verbonden was met de natuur en die ook begreep, ze had geen schijn van kans.’

 

Margot van Huijkelom en Paola Kalshoven, ‘La femme, une sorcière éternelle’ tot en met vrijdag 14 juli in Alliance Française, Emmapark 27. Open ma-vrijdag van 9.30 tot 21.00 uur en zaterdag van 9.30 – 13.30 uur. Meer informatie www.aflahaye.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...