Beelden
Westerhuis weerspiegelen het ‘zijn’
De
spiegelende beelden van Westerhuis confronteren de toeschouwer met de
tijdelijkheid van het bestaan. ‘Beïng’ is de titel van zijn tentoonstelling in
Pulchri Studio.
Door
Margreet Hofland
Niemand
kan er omheen, het glanzende beeld ‘Air’ van Ronald Westerhuis op het Lange
Voorhout is een van de blikvangers van de tentoonstelling Voorhout Monumentaal.
De gestapelde en spiegelende bollen weerkaatsten de omgeving met bomen, wolken en
toeschouwers. Onophoudelijk verzamelen individuen en groepen zich aan de voet van het
metershoge hoge kunstwerk om naar zichzelf te kijken en selfies te maken, op
die manier worden ze onderdeel van het kunstwerk.
Een jaar of vijf geleden maakte Westerhuis
(1971) het kleinere prototype van dit beeld, dat nu samen met ander werk op de
tentoonstelling ‘Beïng!’ in Pulchri Studio staat. Alle kunstwerken zijn van roestvrij staal en glanzen
met een felheid die je zelden tegenkomt. “‘Beïng!’ reflecteert de tijdelijkheid
met beelden die de eeuwigheid trotseren, ze weerspiegelen ons ‘zijn’,” zegt Westerhuis. “De glans is het resultaat van
eindeloos polijsten. Vier man zijn 8000 uur met het beeld ‘Air’ bezig geweest.
Ik werk ook wel met cortenstaal maar minder,
want als dat er eenmaal staat, dan zie je alleen de vorm. In het gepolijste
staal zie je steeds andere weerspiegelingen.”
Booreiland
Westerhuis volgde zeker niet de loopbaan
van een doorsneekunstenaar met een opleiding aan de kunstacademie. Hij werkte
ooit als lasser met staal en verweerde buizen op een booreiland in de Noordzee.
Nog steeds is staal de basis van zijn
kunstwerken. Na een reis over de wereld van zeven jaar kwam hij terug in
Nederland. Er was geen werk, het enige wat hem werd aangeboden, was een cursus
lassen en zo kwam hij op het booreiland terecht. “Ik was bloedfanatiek en
gefascineerd door het materiaal. Aan wal begon ik beelden te maken en al snel wilde
ik alleen nog maar kunstenaar zijn.”
In 2003 ontwierp
Westerhuis ‘De vlam’, het symbool voor de Olympische spelen, bedoeld voor de
spelen in 2008 in Peking. Het model was zeven meter hoog en werd naar China
gehaald. Tijdens de spelen in Athene (2004) werd het in het Holland Heineken
Huis tentoongesteld. Uiteindelijk werd een ander ontwerp gekozen, maar Westerhuis
had inmiddels in China naam gemaakt, zijn tweede atelier staat in Shanghai. Hij
is daar een beroemdheid en wordt op straat herkend als ‘die blonde Hollander’.
Groot
formaat
Westerhuis ontwierp een stalen bol voor het Lowlandfestival van 2011 met holle en bolle spiegels en een doorsnede van 4,5 meter. Daarna kreeg hij de opdracht voor het Nationaal Monument MH17 bij Vijfhuizen. In zijn atelier bij Zwolle, het grootste atelier van Nederland, werkt hij graag op groot formaat. ‘Een beeld wordt niet beter als het groter wordt, de impact van het beeld wel’, is een van zijn gevleugelde uitspraken. ‘Size Does Matter’ was de titel van zijn solotentoonstelling in 2018 in Museum de Fundatie.
Zijn
werk in Pulchri Studio bestaat voor een groot deel uit ronde vormen met daarop composities,
opgebouwd uit zeshoeken. Het is een spel van glanzend en mat materiaal, waarin
de toeschouwer op zoek gaat naar zijn weerspiegelde zelf, soms in duizend
stukjes weerkaatst, soms ondersteboven of vervormd. Het verveelt nooit.
Westerhuis:
“Het ziet eruit als een soort magie, maar het is het effect van slijpen en
polijsten. Je ziet pas wat je hebt gemaakt als het hangt. De kracht ervan is de
diepte die het geeft. Dat ontstaat door te experimenteren, door te draaien en door
verschillende soorten schuurpapier te gebruiken,” aldus Westerhuis. “Mij werd deze
week toen we de tentoonstelling aan het inrichten waren gevraagd: ‘Ben je
trots?’ Daar kon ik toen geen antwoord op geven, maar nu ik erover heb
nagedacht zeg ik: ik ben trots!”
Ronald Westerhuis, ‘Being’
tot en met zondag 3 september 2023 in Pulchri Studio. Meer informatie
www.pulchri.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.