maandag 21 augustus 2023

 

Beeldtaal van een nieuwe lichting

 



De Graduation Show toont het werk van alle dit jaar afgestudeerden van de Haagse kunstacademie. Drie van hen vertellen over hun fascinaties voor mythologie, het ogenschijnlijk onbeduidende en het balanceren tussen twee culturen.

 

Door Margreet Hofland

 

Andrei Niţu en Erika Peucelle weten nog maar net dat ze écht afgestudeerd zijn. Zojuist voerden ze hun eindexamengesprek met docenten van de afdeling Fine Arts van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK). Hun werk hangt in één ruimte bij elkaar voor de komende expositie: de Graduationshow 2023, waar het werk van meer dan 200 afstudeerders te zien  zal zijn. De gangen en klaslokalen van de KABK worden als tentoonstellingsruimten gebruikt waar jonge kunstenaars en ontwerpers laten zien hoe zij naar de buitenwereld kijken, hoe zij erop reageren en een plek voor zichzelf opeisen.

De twee, inmiddels ex-studenten, exposeren al samen sinds hun aanmelding op de KABK. Hun werk harmonieert goed met elkaar, de voorstellingen zijn voornamelijk figuratief en ook het kleurenpalet heeft overeenkomsten.


Niţu: “Wij waarderen elkaars werk en delen al expositieruimtes vanaf de eerste dag op de academie, we hadden onmiddellijk een klik en die is er nog steeds.”

 

Draak

Andrei Niţu schildert met olieverf en gebruikt ook de airbrush. Een aantal van zijn schilderijen heeft een fantasy-achtige uitstraling: een engel, een elf als een figuur uit ‘Lord of de Rings’, de kop van een draak. “Ik ben geïnteresseerd in mythologie, maar ook in de leugens die culturen soms vertellen. Schilderen is voor mijn gevoel een soort manipulatief medium, ook historisch gezien. Kunst is door politici vaak gebruikt voor propaganda. Ik gebruik veel verschillende onderwerpen, mijn bedoeling is om contact te maken met de toeschouwers en hun interesse te wekken. Dan heb ik even het gevoel dat ik invloed heb op hun gevoelens.”

 

Naakt

Erika, geboren in Kroatië, schildert op eerste gezicht onbelangrijke momenten uit het leven van een jonge vrouw. Naakt op een rommelig bed of afgebeeld tegen een kleurige achtergrond van doeken en lakens. Een mysterieuze figuur, donker afstekend tegen helder daglicht. “Ik maak elke dag foto’s, dan begin ik te schilderen. Zo vallen die onbeduidende momenten toch op omdat ik juist dát moment heb gekozen, of door het licht dat ik van achteren laat komen. Ik ben altijd op zoek naar de kleuren in de huid en ik manipuleer alles zoals ik dat wil.”

Op een ander werk is een rokende vrouw afgebeeld. Het gloeiende puntje van de sigaret licht felrood op tegen een monochrome achtergrond. In haar werk is het oude ambacht van de echte kunstschilder terug te vinden.

 

Schaap

Maryam Touzani studeerde af aan de afdeling fotografie. Ze vergelijkt met haar foto’s het landschap van Marokko en Nederland. “Ik ben Marokkaans-Nederlands en mijn afstudeerproject gaat over de balans tussen die twee identiteiten. Ik groeide op met verhalen over het vertrek uit je geboorteland, mensen die hun huis verlieten op zoek naar een betere toekomst. Marokkanen in Europa proberen te jongleren met het vinden van verbondenheid met hun geboorteland, zonder hun erfgoed weg te gooien. Het is best een persoonlijk verhaal. Ik ben geboren in Nederland, maar de rest van mijn familie woont in Marokko. Ik vroeg mij op een gegeven moment af in hoeverre het landschap invloed heeft op je identiteit. Vaak denken Nederlanders dat het Marokkaanse landschap heel anders is, maar dat is niet zo.”

Touzani fotografeerde Marokkaanse heuvels en monteerde in het midden een stuk van Nederland. Haar installatie bestaat verder uit foto’s die anekdotes laten zien uit beide werelden. “Ik wil graag dat de toeschouwers bij het zien van mijn foto’s zich afvragen of het in Nederland of in Marokko is. Een voorbeeld is de foto van een muur van het huis van mijn grootmoeder. Al zo lang ik me kan herinneren staat er een tekst op: ‘Holland-Crooswijk-Marokko’. Ik weet niet wie dat er op heeft geschreven, maar het roept wel vragen op.” Ze fotografeerde een geslacht schaap waarvan een deel onder een doek hangt. “Daarna hadden we een groot diner met veel mensen. Wij willen altijd alles met elkaar delen, Dat gevoel van saamhorigheid mis ik in Nederland wel eens.”

 

‘Graduation 2023’ van vrijdag 30 juni tot en met dinsdag 4 juli, KABK. Openingstijden

Vrijdag 30 juni van 17.00 - 21.00 uur, zaterdag 1 juli t/m dinsdag 4 juli van 11.00 - 20.00 uur. Meer informatie www.kabk.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...