Macht
en overheersing in textiel
In
Museum Rijswijk laten kunstenaars zien op welke manier macht en overheersing
invloed hebben gehad op hun leven. Ze gebruikten voor hun werk het zachte en
kleurrijke materiaal textiel.
Door
Margreet Hofland
‘Images
of Power’ is de titel van de Textiel Biënnale 2023 in Museum Rijswijk. In deze
tentoonstelling worden allerlei mogelijke vormen van autoriteit onder de loep
genomen. Twintig kunstenaars uit de hele wereld geven hun visie op uitingen van
macht van wereldleiders, lokale regeringen, internationale organisaties,
multinationals en belangengroepen. Hun werk is van textiel gemaakt of het is
erin verwerkt. De beelddrager van de tentoonstelling is een geknoopt tapijt van
Jan Kath (1972) met het portret van een modaal gezin uit Pennsylvania. Een
klein blond meisje staat naast haar vader die trots een wapen op de knie houdt,
dat net zo groot is als zijzelf. Aan de andere kant van de bank zit de breed
lachende moeder. Zware wapens om het gezin te verdedigen zijn hier de
normaalste zaak van de wereld. Hoe groter het wapen, hoe meer macht.
Kleur
Onderdrukking
van zwarte mensen is lang de normaalste zaak van de wereld geweest. In de grote
zaal op de begane grond van het museum staat een beeld van de Zuid-Afrikaanse Mary
Sibande (1982) ‘The Ascension of the Purple Figure’. Een zwarte vrouw zit op een
hoge sokkel als op een troon, ze is in een rood en paars gewaad gehuld. Sibande
geeft met haar werk kritiek op de stereotiepe afbeeldingen van zwarte vrouwen. Haar
eigen familie moest gedwongen huishoudelijk werk verrichten onder het
apartheidsregime. Purper is van oudsher de kleur van heersers, maar hier staat
de kleur voor het verzet en verwijst naar de Purple Rain protesten uit 1989. Demonstranten
werden tijdens de opstand in Zuid-Afrika met paarse verf uit waterkanonnen bespoten
zodat ze gemakkelijker gearresteerd konden worden.
In
diezelfde zaal vinden we werk van de jonge Marcos Kueh (1995) die sinds hij in
2022 aan de Koninklijke Academie in Den Haag afstudeerde, overal opduikt. Zijn ‘posters
van stof’ gaan in dit geval over het fenomeen ‘zondebok’. In Maleisië, het land
waar hij vandaan komt, worden grote delen van het regenwoud gekapt voor palmolieplantages.
De aapjes die hun voedsel daar nu moeten zoeken, worden vergiftigd of
doodgeschoten. Soms worden ze met rode verf bespoten zodat ze uit hun groep
verstoten worden en sterven.
Organza
Boyce
Magandela (1979) groeide op in het arme Township Nyanga in Kaapstad, nu is hij
een succesvol kunstenaar. Hij woont er nog steeds, maar in een mooier en goed bewaakt
huis. Als kind sliep hij met zijn vier broertjes in één bed onder een geruite plaid.
Deze plaids gebruikte hij om te borduren en te beschilderen, onder meer met een
portret van Nelson Mandela. Minstens zo indrukwekkend zijn de met de hand
geborduurde portretten van Badru Temitayo (1983) uit Nigeria met als onderwerp het
politiegeweld als wereldwijd verschijnsel. Het portret van Vladimir Poetin
hangt naast dat van de Afro-Amerikaanse Floyd George die stierf nadat een
politieagent meer dan acht minuten met zijn knie op zijn nek had geleund.
Voor
het werk van Joyce Overheul (1989) is hier en daar wat meer fantasie nodig,
zoals het werk ‘Naval Mine’. Ze gebruikte voor de toch wel zware onderwerpen,
zoals de straten in Teheran en locaties in Noord-Korea, de prachtige materialen
organza en fluweel. Ook het werk van Barbara Pronk (1969) ziet er op het eerste
gezicht poëtisch uit. Ze maakte twee portretten van vrouwen in patchwork,
waarvan één met een onderdanige blik en de andere streng kijkend. Door het
langwerpige formaat van het werk lijken het Egyptische fajoemportretten die tussen
100 en 300 jaar na Christus op de mummies van de overledenen werden gelegd. Bij
beter kijken, vraagt de toeschouwer zich af of de vrouwen een hoofdoekje dragen,
of is het een mutsje? De kunstenares wil aankaarten dat we geneigd zijn om (te)
snel een beeld over de ander te vormen en te oordelen.
‘Images of Power’, Textiel Biennale 2023 t/m zondag 12 november in
Museum Rijswijk. Meer informatie www.museumrijswijk.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.