maandag 21 augustus 2023

 

Win-winverhuizing voor Horas en Omeros

 

Het gezellige winkeltje van Horas Simanullang maakt plaats voor de even van de radar verdwenen boekhandel Omeros. Magasin Horaz gaat naar het Anna Paulownaplein. De eigenaren hebben er allebei veel zin in.

 

Door Margreet Hofland

 

Het is een van de mooiste plekjes van het Haagse Hofkwartier om een winkel te hebben. Op de kruising van de Molenstraat en de Oude Molstraat staat Horas Simanullang vaak buiten voor Magasin Horaz, tussen vrolijk gekleurde kussens, tassen, kleding en andere bijzondere dingen die hij verkoopt, altijd in voor een gezellig praatje. En toch gaat hij nu weg. Gelukkig is zijn opvolger een oude bekende. Karen van Dulmen Krumpelman heeft na een half jaar zoeken de ideale plek gevonden voor Omeros Books.

Omeros Books ontstond toen Parimar Boeken (Korte Molenstraat 17a) eind 2022 de deuren sloot. Van Dulmen Krumpelman werkte er toen al vier jaar en besloot het concept voort te zetten, maar een nieuw onderkomen was nog niet gevonden. Ze startte een crowdfunding, Het werd een succes en niet in het minst door de vele klanten uit de buurt die de winkel misten. Omeros Books gaat bijzondere uitgeversrestanten (ramsj) aanbieden. In veel gevallen zijn dat eerste drukken en gebonden luxe uitgaves over geschiedenis, literatuur, poëzie, kunst, filosofie, muziek en koken. 

 

Hoge hoed

“Vrijdag 30 juni wordt al mijn laatste dag,” zegt Horas Simanullang met enige weemoed. Hij is een van de bekendste gezichten uit de Molenstraat, waar hij eerder een zaak op nummer 19 had. Na een vervelende periode met gezondheidsproblemen, krabbelde hij op en begon in 2020 opnieuw in de kleinere winkel op nummer 25. Nu heeft hij een nieuw en groter onderkomen gevonden op Anna Paulonaplein 11. “Ik groeide hier uit. Dat nieuwe pand kwam opeens voorbij, ik ging kijken en dacht onmiddellijk ‘wow dit is het’. Het is twee keer zo groot als dit, dat betekent dat ik twee keer zoveel kan inkopen, daar ben ik namelijk erg goed in (grinnikt). Maar wat ik al heel lang wil, is opnieuw culturele activiteiten organiseren zoals klassieke concerten, lezingen en kleine theatervoorstellingen, dat deed ik vroeger ook. Ik vraag geen toegang maar zet een hoge hoed neer waar je wat in kan gooien. Het is vooral heel erg leuk. Er komt ook een tafel voor nieuwe ontwerpers, elke maand iemand anders. De enige voorwaarde is dat ik de producten zelf ook mooi moet vinden. Ik probeer rond 25 juli al open te gaan.”

 

Motto

De naam Omeros is het gevolg van een ontmoeting van Van Dulmen Krumpelman met schrijver en Nobelprijswinnaar Derek Walcott die het gelijknamige boek ‘Omeros’ schreef. Ze zat ooit naast hem in een restaurant en had toevallig net zijn boek gekocht. Ze durfde hem eerst niet aan te spreken, maar ze kwamen toch in gesprek. “Hij zei tegen mij ‘Je moet niet verlegen zijn, want dat brengt je nergens in het leven’, dat is mijn motto geworden,” vertelt ze.

Ook haar nieuwe winkel zal snel geopend worden. “Wat voor mij prioriteit heeft, zijn de boekenkasten die ik moet regelen, verder zijn we het over alles eens. Ik vind de kleuren mooi, het zijn precies de kleuren van mijn nieuwe logo. Ik kan er eigenlijk zo in!” zegt ze enthousiast. “Ik heb er veel zin in. Toen Parimar Boeken stopte, kwamen er klanten die zo ongeveer in tranen uitbarstten. Ze wilden de fysieke boekhandel niet kwijt. Het was beste frustrerend. Ik zou aanvankelijk in de oude boekhandel blijven, maar op de dag dat ik het contract zou ondertekenen, kreeg ik zonder opgaaf van redenen te horen dat het niet doorging. Mijn plan is om de muziekafdeling uit te breiden met boeken over muziek en biografieën, maar ook met cd’s van onder meer Brilliant Classics.”

 

Magazin Horaz en Omeros Books. Meer informatie instagram Horas Simanullang @magasin.horas en www.omerosbooks.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...