Blik
in de onderwereld
Robbie
Cornelissen en Karin van Dam maakten een gezamenlijke tentoonstelling over de
onderstroom van de tijd, over alles wat niet zichtbaar is. Wat speelt zich af
in de diepere onderlagen? Zij reageerden op elkaar en exposeren nu met ‘De
Onderstroom’ in Museum Rijswijk.
Door
Margreet Hofland
Museum
Rijswijk is een museum waar je regelmatig zomaar op een onverwachte parel kunt
stuiten. De tentoonstelling ‘De Onderstroom’ is er zo een. Robbie Cornelissen en Karin van Dam laten
met deze expositie de laatste resultaten van hun jarenlange samenwerking zien. Cornelissen
maakt tekeningen en animaties, vaak op groot formaat, hij schept werelden van
illusies. Karin van Dam maakt sprookjesachtige installaties van textiel en gebruikt
daarbij voorwerpen die zij overal tegenkomt. In het werk van beide kunstenaars
spelen dezelfde thema’s en fascinaties een rol, in dit geval is dat de stad en de
onderwereld. Je ervaart hun gezamenlijke werk door je erin te begeven, zowel
fysiek als mentaal. De werelden die zij creëren, zijn vaak labyrintisch en
nodigen uit tot dwalen. Ook de relatie van de mens met de aarde en de
kosmos is een thema in hun tentoonstelling. ‘De wereld om ons heen wordt steeds
belangrijker, met name de klimaatcrisis. We wilden dat op onze eigen poëtische
manier een gezicht geven,’ legt Cornelissen in een video uit. ‘Als we iets
bedenken, gaat dat meestal toch zijn eigen weg en daar gaat ‘De Onderstroom’ ook
over.’
Doordat de kunstenaars elkaar een spiegel voorhielden, kwam dat wat
onbewust van invloed was op hun werk naar de oppervlakte. ‘De Onderstroom’ laat de laatste ontwikkelingen in het samenspel van de kunstenaars zien en
is het resultaat van een onderzoeksperiode.
Wormachtige
wezens
De
installatie ‘Vloedlagen in de zeereep’ van Karin van Dam in de grote zaal vormt
in combinatie met de film ‘De Onderstroom’ van Cornelissen, de kern van de
tentoonstelling. ‘De kijker staat in een echte ruimte, maar op de muren zijn
dan mijn projecties te zien en die maken weer een nieuwe, niet bestaande
ruimte. Het is illusie en werkelijkheid, dat door elkaar heen speelt,’ aldus
Cornelissen.
Het
is een cadeautje om even alleen in deze zaal te kunnen zijn en de sfeer op je
in te laten werken. Het is alsof je Hades, de onderwereld binnenkomt. Hier is
het verbeeld als een halfduistere schimmenwereld, bevolkt met wormachtige
wezens die traag op en neer bewegen. Ze vleien zich langzaam op de golvende vloer
met zwarte en bloedrode lijnen en stijgen aan dunne draden weer omhoog. Hun
schaduwen glijden over de getekende vergezichten in zwartwit, die op de wand
geprojecteerd worden. IJle geluiden trekken je nog verder in die vreemde
wereld naar binnen. Het onweert op de muren met witte bliksemstralen, en
passant vindt er een moord plaats. De wezens trekken zich er niets van aan en
gaan door met hun subtiele dans aan de wollen draden. Het blijkt
onmogelijk om de belevenis op een foto vast te leggen.
In
de bovenzalen hangen tekeningen van Cornelissen op groot formaat, met enorme
wolkenpartijen. De wolken hebben zoveel volume dat ze uit het papier lijken te
barsten. Ze zijn ontstaan uit grafietpoeder dat Cornelissen afwreef op papier
en die onder invloed van het licht dat erop valt, voortdurend veranderen. De
wolk is voor hem een symbool van het ongrijpbare. Van Dam reageerde op zijn
tekeningen met wolkvormige objecten in zwart en rood. Of misschien was het
andersom en waren de zwarte wolken er eerst. Op andere wanden zijn tientallen met
grafiet bewerkte velletjes papier geplakt om een volmaakte achtergrond te
vormen voor de sculpturen in wol van Van Dam.
‘De Onderstroom’, Robbie Cornelissen
& Karin van Dam, nog t/m zondag 11 juni 2023 in Museum Rijswijk. Meer informatie www.museumrijswijk.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.