donderdag 1 februari 2024

 

‘Ik ben een freak’

 Project 2.0 Gallery heeft met Denis Rouvre een fotograaf van wereldformaat. Zijn nieuwste fotoserie die schokkend én aangrijpend is, toont portretten van mensen die hun angsten en frustraties met en op hun lichaam laten zien.

 


De confrontatie met de nieuwe fotoserie AVATĀRA van fotograaf Denis Rouvre (1967) in Project 2.0 Gallery is heftig. Zijn foto’s laten onverbiddelijk details zien van mannen en vrouwen die hun lichaam rigoureus vervormd hebben. Als je daar doorheen kunt kijken, hebben ze ook een zekere schoonheid, die naar voren komt door de manier waarop Rouvre hen heeft gefotografeerd. Hij portretteerde in Sao Paulo (Brazilië) ‘een nieuw soort mens’. Hun zelfgekozen namen zijn Mistica, Bboy, Vitor, Demonia en Drika. Uit een donkere achtergrond doemen ze op als duivelachtige wezens, engelen der wrake bedekt met tatoeages over lichaam en gezicht, doorboord met piercings en verminkt door littekens.

Voor de modellen is hun lichaam niet alleen een vleselijk omhulsel, ze willen er een statement mee maken, hun uiterlijk is voor hen een loflied op het leven, op hún leven. De toegebrachte transformaties zijn ingrijpend en onomkeerbaar, ze bestaan naast de tatoeages uit afgeslepen tanden en misvormingen, soms door verbranding, soms door zichzelf te snijden. Sommigen hebben implantaten onder de huid laten aanbrengen als vreemde richels en bobbels, een aantal heeft zwart getatoeëerde ogen, zonder nog een stukje wit. Allemaal vertellen ze dat ze hun innerlijk willen tonen, ze willen laten zien wat ze voelen en denken, wat ze meegemaakt hebben. Meestal is dat veel.

 

Frustraties

“Ik wil laten zien wat er in mijn binnenste zit, de angsten en frustraties die ik opliep toen mijn ouders mij als kind onderdrukten,” zegt een van hen in een video-opname. Hij schiet vol als hij er over praat, zijn lippen in het vervormde gezicht trillen. “Maar nu ben ik sterk als een krijger. Elke keer als ik mezelf brand of snijd, voel ik me krachtiger.” Een ander zegt: “Vroeger schaamde ik mij, ik durfde niet met mensen te praten. Nu houd ik van de camera.”

“Ik ben een freak,” zegt de derde trots. “Als je je haar knipt of verft is het ook een verandering, mijn veranderingen zijn alleen wat extremer.” Zijn tanden zijn puntig en vlijmscherp, zijn neus is gedeeltelijk verwijderd, zijn oren helemaal, evenals de tepels en de navel. Weer iemand anders laat zijn gespleten tong zien waarvan hij de twee afzonderlijke delen om elkaar heen kan draaien. Hij lacht, slist als hij praat. Zijn zwarte oogballen kijken met een soort misplaatste vriendelijkheid in de lens, op zijn schedel staan duivelshorens, zijn lichaam heeft alle kleuren van de regenboog. “Ik ben nog niet klaar. Nog steeds ben ik aan het veranderen,” zegt hij.

 

Godheid

De in Parijs wonende Denis Rouvre is een internationale grootheid in de wereld van de fotografie. Hij publiceert in tijdschriften als The New York Times Magazine en ontving belangrijke prijzen als de World Press Foto (drie maal) en de Hasselblad Masters Award. Zijn nieuwe project AVATĀRA is zowel schokkend als ontroerend. De naam verwijst naar de avatar, het zelfgekozen beeld van een persoon in de virtuele wereld die je kunt vervormen en aankleden zoals je zelf wilt, letterlijk betekent avatar de incarnatie van een godheid.

Rouvre laat de geportretteerden in hun waardigheid. Hij fotografeerde hen voor een donkere achtergrond, met helder licht en zachte schaduwen die hen als een beschermende mantel omhullen. Ze zijn trots op hun lijf dat als een schildersdoek hun innerlijke roerselen in sprekende kleuren en weelderige patronen weergeeft.

 

Denis Rouvre met ‘AVATĀRA’ van zondag 10 september t/m zondag 15 oktober in Project 2.0 Gallery. Geopend wo - zat van 12.00 - 17.00. Zon van 13.00 - 17.00. Meer informatie www.project20.nl

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...