donderdag 1 februari 2024

 

Koffie, kunst, een goed gesprek en een taartje toe

 

Bij Gallery Uitgevogeldt kun je naar kunst kijken en koffie drinken. Ermelinde Zweers creëerde een plek waar over de zin van het leven gepraat wordt.

 



 

“Ik heb een missie,” zegt Ermelinde Zweers. “Ik denk na over wat wij hier op aarde doen en ik hoop anderen te kunnen inspireren met mijn werk. Ik hoop óók dat Gallery Uitgevogeldt een plek wordt waar mensen iets aan hebben en waar ze samen kunnen komen. Mijn galerie is niet alleen bedoeld om kunst te kopen maar ook om koffie te drinken, een taartje te bestellen en intussen te praten over de zin van het leven.”

In Gallery Uitgevogeldt van Ermelinde Zweers is alleen haar eigen werk te koop, ze creëerde er een atmosfeer waar kunst goed tot zijn recht komt. In het midden van de ruimte hangt boven zachte stoelen en bankjes een grote kroonluchter. Er is een marmeren schouw met een reliëf van vogels uit Italië geïmporteerd. Overal in de galerie zijn kleine verwijzingen te vinden naar haar gevleugelde vrienden. “Vogels zijn vaak boodschappers die verhalen vertellen. Omdat ik met mijn werk ook altijd verhalen vertel, vond ik het leuk om hen met subtiele verwijzingen steeds in deze ruimte terug te laten komen. Mijn inspiratiebron is de natuur. Je ziet hier dus ook veel hout en veel groen.”

 

Sterrenkundige

Zweers schildert nog niet zo lang, ze was tien jaar werkzaam in het onderwijs. Ze ging reizen en bleef hangen in Bergamo (Italië) waar ze samen met ouders van kinderen een montessorischool opzette. “Toen werd ik verliefd op een Nederlander en wilde ik met hem mee terug naar Nederland. Dat was eerst moeilijk, maar het zorgde ook voor een volgende stap in mijn leven. Onderwijs is mijn passie, ik houd van kinderen, van leren en van groeien. Mijn vriend is sterrenkundige en zo ontstond het idee om volwassenen met de kosmos te verbinden. Na een korte tijd les gegeven te hebben op Montessorischool Waalsdorp ben ik in april met deze galerie gestart.”

Samen met haar vriend heeft ze de ruimte aan de Prinsestraat - waar eerder een shoarmatent in zat - omgebouwd tot een kleine oase. De plek mag voor een deel ook gebruikt worden voor horeca en achterin zit een kleine keuken. “Over alles wordt nagedacht. We hebben bijvoorbeeld iemand die een zeer kunstzinnige ‘Latte Art’ maakt, we proberen om de kunst overal in terug te laten komen.”

 

Magie

“Schoonheid wordt in onze wereld behoorlijk kapot gemaakt, dat probeer ik tegen te gaan door zelf iets moois neer te zetten,” vervolgt Zweers. “Deze galerie is een plek waar mensen dingen kunnen ‘uitvogelen’ voor zichzelf en met elkaar en waar je óók kunst kunt kopen. Ik hoop dat we over de hele wereld bekend worden en dat Uitgevogeldt een begrip wordt. De naam staat voor dingen samen uitvogelen, in de breedste zin van het woord, want kunst is meer dan een schilderij, het is ook muziek. Er staat daarom ook een mooie oude piano, muziek verbindt. Muzikanten kunnen hier kleine concertjes geven. Zo wil ik de magie van het leven ontdekken en er met iedereen over praten.”

Op de website van Zweers worden verschillende thema’s uitgediept en kunnen haar schilderijen of afdrukken besteld worden. Er zijn originele schilderijen te koop, maar om het betaalbaar te maken zijn er ook prints op groot formaat. De schilderijen van Zweers zijn kleurig, vaak met golvende vormen, er zit altijd een verhaal in. “Het is aan iedereen vrij wat hij in mijn werk ziet, ik wil het niet te veel sturen, mijn kunst is emotioneel, omdat eigenlijk alles om je heen emotioneel en in beweging is. Het hele universum is opgebouwd uit energie die beweegt.”

 

Ermelinde Zweers, Gallery Uitgevogeldt. Openingstijden donderdag t/m zaterdag van 10.00 – 16.00 uur. Zondag op afspraak. Meer informatie www.uitgevogeldt.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...