Van the Queen tot McQueen
Britten hebben door de jaren heen enorme
invloed gehad op de mode. De tentoonstelling ‘Royals & Rebels’ in
Kunstmuseum Den Haag gaat terug in de tijd, maar laat ook ontwerpen zien van mode-iconen
als Vivienne Westwood, John Galliano en echte nieuwkomers als Charles Jeffrey
Loverboy.
“Mode is meer dan alleen iets wat je
aantrekt, het is een statement dat vaak met rebellie of macht te maken heeft,”
zegt Benno Tempel, directeur Kunstmuseum Den Haag. Hij slaat de spijker op z’n
kop. De nieuwe modetentoonstelling ‘Royals & Rebels - British Fashion’ toont
de rijke modegeschiedenis van Groot-Brittannië, de macht van het koningshuis en
de tegenstand die dat soms opriep. Er is extra aandacht voor het werk van Dame Vivienne
Westwood (1941-2022) die met haar revolutionaire ontwerpen meer dan eens tegen heilige
huisjes aanschopte.
“De rode draad in deze tentoonstelling wordt
gevormd door het werk van Vivienne Westwood, haar collecties waren baanbrekend.
Royals & Rebels is een expositie met een bitterzoet randje geworden. De
ontwerpster overleed vorig jaar, toen de gesprekken over deze tentoonstelling
al in gang waren gezet, de ondertitel van deze expositie is daarom: ‘Hommage
aan Vivienne Westwood’.”
Geschiedenis
De tentoonstelling Royals & Rebels is niet chronologisch, maar in thema’s onderverdeeld. Er is aandacht voor de geschiedenis van de Engelse mode, maar ook voor jonge ontwerpers. Zijden jurken uit de 18e eeuw en degelijke Engelse tweed staan naast punkjurken en moderne mannenkleding met plooirokken. Er is straatkleding te zien in een geënsceneerde metro, er zijn prachtige iconische ontwerpen en kledingstukken die de tradities van het koningshuis op de hak nemen. “Veel modehuizen namen de moeite om
hun uitgeleende stukken zelf te komen stylen,” zegt conservator Madeleine Hohé.
De tentoonstelling opent met
vier ensembles van Vivienne Westwood in de kleuren van de Engelse vlag,
waaronder een korte ballonrok uit de serie ‘Mini-crini’ uit 1986 en een ‘Military
Knit Jacket’ uit 1996 met geborduurde portretten van koningin Elisabeth II.
Koninklijke muziek schalt door de ruimte.
In the city
Na de Franse revolutie van 1789 sloeg de Franse
adel op de vlucht, veelal naar Engeland. In heel Europa ontstond een ware anglomanie.
De Britse mode was eenvoudig en comfortabel in tegenstelling tot de elegante, rijk
gedecoreerde en kleurrijke Franse mode. Londen werd steeds meer het centrum van
maatkleding, met name voor mannen. De Londense kleermakers specialiseerden
zich, het werd een sport om het meest perfecte maatsysteem uit te vinden. Een
gentleman ging niet langer gekleed in zijde, maar hulde zich in wollen stoffen
van goede kwaliteit, vrouwen droegen een nieuw model jurk, de robe à l’anglaise.
Eind 19e eeuw droegen kunstenaars graag
de artistieke Liberty-kleding ook wel ‘scandalous fashion’ genoemd. Vrouwen
bevrijdden zich van het korset en droegen los vallende zijden gewaden. Er is
een aantal mooie exemplaren tentoongesteld samen met een korte jurk van Westwood
uit 1994, geïnspireerd op de Liberty-periode. Schrijver Oscar Wilde (1854-1900)
was een liefhebber van deze mode met fraaie kleuren en kunstzinnige decoraties.
Zelf kleedde hij zich graag als bohemien in fluwelen pakken en kuitbroeken. ‘Je
moet óf een kunstwerk zijn, óf een kunstwerk dragen’ was een van zijn gevleugelde
uitspraken.
Rebels
In Engeland was er traditioneel een
duidelijke scheiding tussen upper class en working class. Midden 20ste
eeuw droeg de echte Engelsman nog een driedelig grijs krijtstreeppak en een
bolhoed, maar straatkleding werd steeds belangrijker. In de jaren zestig gingen
jongeren een hoofdrol spelen, er ontstond een hele nieuwe generatie modeontwerpers,
opgeleid aan de kunstacademie. Rebelse ontwerpers als Mary Quant, Biba en Ossie
Clark zorgden voor een moderevolutie. De minimode, onder meer geshowd door het
superdunne model Twiggy maakte furore, King’s Road werd de plek waar alles
gebeurde.
In de jaren zeventig, de tijd van de punk, kwamen
de ontwerpen van Westwood en Zandra Rhode voor het voetlicht. Bij de toch wat
conservatieve Britten lag dat niet in de lijn van verwachting, maar misschien
was het wel een reactie op alle strenge kledingregels. Westwood droeg
punk-shirts met de beeltenis van the Queen, ze ontwierp collecties met typisch
Britse elementen als tweed, krijtstreepjes en Schotse ruiten. Het was de tijd van
de popmuziek. The Beatles, David Bowie en Sex Pistols zijn onlosmakelijk
verbonden met de mode van toen. Op de tentoonstelling is een shirt te zien met
een print van de Britse vlag, Mick Jagger droeg ook zo’n shirt.
Ontwerpers als John Galliano, Alexander
McQueen en Stella McCartney zetten deze stijl later voort.
Punk is in 2023 weer springlevend. Bij opkomend
en nieuw modetalent Charles Jeffrey Loverboy is de
invloed van de punk opnieuw te zien in zijn genderneutrale creaties. Zijn
truien met het klassieke argyle-motief (ruiten) en met loshangende draden zijn
op de tentoonstelling te zien, ze worden op plooirokjes gedragen, ook door
mannen.
In the country
Op het platteland ‘in the country’, ging je
anders gekleed dan in de stad. De kleding moest warm zijn en tegen een stootje
kunnen. Typisch Britse stoffen zoals tweed werden altijd al veel gedragen. Voor
elke activiteit, zoals tennis, paardrijden, wandelen, roeien, croquet en de
jacht kleedde de Britse adel zich om. Koningin Elisabeth ging graag gekleed in
een Schotse rok, op rubberlaarzen en met een zijden hoofddoek die onder haar
kin was vastgeknoopt. Lekker makkelijk.
Een beroemd jaarlijks evenement ‘op het platteland’
is de Royal Ascot; naast de paardenraces is het inmiddels een belangrijke
hoedenshow geworden. Er staan twee hoeden van koningin Máxima in een vitrine
tentoongesteld, waaronder de opvallende lichtbruine hoed die ze droeg in 2019,
schuin op het hoofd en met uitdagend wapperende veertjes, gemaakt door de
Nederlandse Berry Rutjes.
Royals
Met argusogen worden ze gevolgd: wat dragen
de leden van het Koninklijk Huis en bij welke gelegenheid? Na de tv-serie ‘The
Crown’, het overlijden van koningin Elisabeth II en de kroning van koning
Charles III stonden de Britten weer volop in de belangstelling. John Galliano
en Vivienne Westwood keken graag naar de garderobe van de Britse royals, van
prinses Diana tot Elisabeth II, later ook naar Kate Middelton en - toen zij nog
in de gunst van het hof was - Meghan Markle.
Een hoogtepunt van de tentoonstelling ‘Royals
& Rebels’ is ongetwijfeld de koninklijke rode avondjapon die Galliano in
2004 voor Dior ontwierp: rijk geborduurd met gouden bloemen, onderaan een rand
witte hermelijnbont met de kenmerkende zwarte vlekjes. Op het hoofd een tiara, een
gouden kroonjuweel in de hand.
Een ander item dat zeker zoveel aandacht
trekt is de crèmekleurige bruidsjapon van de hand van Westwood die door het
personage Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) in de serie ‘Sex and the City’
(2008) gedragen werd en nogmaals in het vervolg daarop ‘And Just Like That’
(2023). ‘Dear Carrie, this
dress belongs to you’ liet Westwood haar weten.
Met prinses Diana, the Princess of Wales, smelten
koningshuis en rebellie samen tot één geheel. Haar rode trui met witte schapen en
één zwarte vertelt meer dan woorden kunnen zeggen. Zo ook de korte zwarte ‘revenge
dress’ die ze droeg op de dag dat bekend werd dat prins Charles overspel had
gepleegd. Deze jurk is niet op de tentoonstelling te zien, maar wel een met
rozen geborduurde korte cocktailjurk van de hand van Catherine Walker en een
zwart Chanelpakje van Karl Lagerfeld dat prinses Diana op verschillende
begrafenissen droeg.
Schotse ruit
Ten slotte is er aandacht voor de Schotse
ruit, de zogenaamde ‘tartan’. Oorspronkelijk had elke Schotse clan zijn eigen
ruitjespatroon. Koningin Victoria decoreerde zelfs haar kasteel Balmoral van
top tot teen met Schotse ruiten. Voor de Schotten die altijd al onafhankelijk
wilden zijn, was het een symbool van verzet, tijdens de punkbeweging symboliseerde
het anarchie en nu is de ruit weer helemaal terug, vaak in combinatie met
andere stoffen. Er zijn ontwerpen met ruiten te bewonderen van onder meer Mac
en Maggie, Junya Watanaba, Frank Govers, Marine Serre en Alexander McQueen.
‘Royals & Rebels’ t/m zondag 7 januari in
Kunstmuseum Den Haag. Meer informatie wwwkunstmuseum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.