Kunstzaal
van Heijningen sluit definitief de deuren
Een
‘dialoog tussen twee kunstenaars’ is het onderwerp van de een-na-laatste tentoonstelling
in Kunstzaal van Heijningen.
Kunstzaal
van Heijningen aan het Noordeinde sluit na dertig jaar voorgoed zijn deuren. Eigenaar
Leo van Heijningen verheugt zich op lange vakanties en ‘duizenden andere dingen
doen’. De voorlaatste
tentoonstelling in de galerie bevat werk van kunstenaar Teun
van Staveren en oud-conservator van Kunstmuseum Den Haag, John Sillevis. Zelf noemen
ze het ‘een dialoog tussen twee kunstenaars’.
De
galerie opende voor het eerst in 1994 en is inmiddels een begrip in Den Haag, niet
alleen bij kunstliefhebbers, maar ook bij de kunstenaars zelf. Van Heijningen vertelt
hoe het ooit begon. “Na mijn studie kunstgeschiedenis was het moeilijk om werk
te vinden. Ik schreef uitgaven
voor bedrijven over kunst en werkte zo nu en dan ook voor het Kunstmuseum, toen
nog Gemeentemuseum, waar ik in contact kwam met John Sillevis. Als student was
ik al begonnen met tekenlessen bij kunstvereniging Ars Aemula Naturae in Leiden en na mijn studie ging ik de avondopleiding
aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten volgen om daar in 1985 af te
studeren. In ons huis aan
de Laan van Meerdervoort organiseerde ik samen met mijn vrouw Lenie regelmatig
exposities met realistisch werk van Haagse kunstenaars. Het pand aan het
Noordeinde was van haar, maar er zat nog een drogisterij in. In 1994 stopte
deze ermee en toen was het moment gekomen om er onze eerste tentoonstelling te
openen met de kunstenaars Arnold Smith, Ed Valk, Frank Letterie en Jan van Spronsen,
die ik allemaal via de kunstacademie kende. Er waren toen ook al veel expats
die graag Hollandse landschappen en stadsgezichten kochten van Nederlandse
kunstenaars. Nu zijn kunstenaars als Loek Bos, Eppe de Haan, Titus Meeuws en
Ton van Steenbergen aan de galerie verbonden. Ik heb het altijd belangrijk
gevonden om een goede band met de kunstenaars te hebben.”
Baalbek
Teun van Staveren is sinds
zijn afstuderen in de jaren 70 architect, maar hij wil daar niet op vastgepind
worden. “Vroeger was het heel normaal dat je als kunstenaar in verschillende
disciplines werkte,” zegt hij.
In 1987 nam hij na tien
jaar ontslag bij het architectenbureau om zelfstandig verder te gaan en meer te
kunnen schilderen en beeldhouwen. “In 1981 werkte ik als onderbreking een jaar als
restaurateur in Rome en in 2000 besloot ik alleen nog maar als vrij kunstenaar
te werken. Op een van mijn reizen kwam ik terecht in Baalbek (Libanon, red.).
Dat is voor mij nog steeds een van de mooiste plekken op aarde. Ik ben er vijf
keer geweest om er inspiratie op te doen voor mijn schilderijen.” Het
resulteerde in een serie van 23 grote panelen met delen van Romeinse ruïnes in
een opvallend perspectief geschilderd en met helderblauwe luchten. Van Staveren
exposeerde er onder meer mee in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
“Maar mijn grootste
passie is toch het beeldhouwen,” vult hij aan. In de tentoonstelling bij Van
Heijningen wordt duidelijk dat hij gefascineerd is door het mannelijk lichaam. Er
zijn veel bronzen beelden - vaak dansers - maar ook penningen en beschilderde
borden. De laatste jaren werkt hij veel met giethars, dat als voordeel heeft
dat het in alle kleuren verwerkt kan worden en lichter en goedkoper is dan
brons. In de galerie hangt het werk ‘Foster’ aan het plafond. Het zijn twee dansers
die om elkaar heen draaien, het eerste exemplaar werd al direct tijdens de opening
verkocht. “Als het goed is opgehangen, lijkt het alsof ze los in de lucht
zweven. Ik had een geweldig inspirerend model, die ook voor John Sillevis
poseerde. Dat was een van de aanleidingen voor deze gezamenlijke
tentoonstelling.”
Het laatste experiment van
Van Staveren is het printen van beelden en reliëfs. Er staat werk dat nog maar één
dag voor de tentoonstelling gereed kwam. “Heel spannend,” zegt hij.
Glas
Zo’n
vijfentwintig jaar geleden begon John Sillevis naast zijn werk als
hoofdconservator van het Kunstmuseum zelf te boetseren en te tekenen. Aanvankelijk
om een portret van een dierbare overleden vriend te maken, maar het proces liet
hem niet los. Sindsdien maakt hij penningen met portretten, meestal van
vrienden, in brons en glas. Tijdens zijn reisjes naar Venetië gaat hij steevast
langs bij zijn vaste glasatelier om weer met een aantal nieuwe penningen in
verschillende kleuren terug te komen. Ook beschildert hij borden met portretten.
Kunstzaal
van Heijningen zal na deze tentoonstelling nog tot en met vier maart open
blijven met geselecteerd werk van de verschillende kunstenaars die aan de
galerie verbonden waren.
Beelden,
borden en penningen van Teun van Staveren en John Sillevis tot en met 21 zondag
21 januari in Kunstzaal van Heijningen. Meer informatie www.kunstzaalvanheijningen.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.