donderdag 1 februari 2024

 

Muziek maken met textiel

 

In The Gray Space exposeren alle studenten van de afdeling Textiel aan de Haagse kunstacademie, drie van hen studeerden dit jaar af.


Drie studenten van de afdeling Textiel aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten haalden dit jaar de eindstreep. In voorgaande jaren was de expositie van de textielafdeling nog een onderdeel van het jaarlijkse evenement Exposed/the Fashionshow waarbij de meeste aandacht doorgaans naar de spectaculaire modeshow ging. Nu krijgt de textielafdeling een eigen podium in The Gray Space aan de Paviljoensgracht met de tentoonstelling Exposed/the Textile Show. Textielstudenten uit alle jaren van de opleiding presenteren hun werk, van de eerste onderzoekende en experimentele stappen in het beginjaar tot de afstudeerprojecten van Xiaoyu Wen, Vivianne von Arx en Funda Göçer.

 

Elastisch

Xiaoyu Wen, afkomstig uit China, won dit jaar de prijs 'Keep an Eye Textile & Fashion Scholarship', uitgereikt door ‘The Keep an Eye Foundation’ die jonge en veelbelovende talenten in de kunst ondersteunt. Haar installatie 'Cacophony Orchestra' is een echte eyecatcher, een wonderlijke combinatie van textiel en muziek die bestaat uit wervelende vormen van metaal waar gekleurde draden tussen gespannen zijn.

Xiaoyu Wen staat in het midden van het kunstwerk en tokkelt op de draden. Surrealistische geluiden komen uit een geluidsboxje dat met de installatie is verbonden. Opnames van de geluiden zijn onder de naam 'Cacophony Orchestra' op Spotify te beluisteren. “Het werd een heel album,” zegt ze. “Toen ik met dit idee begon, wilde ik geluid visualiseren met textiel. Ik bespeel zelf geen enkel instrument, helaas mis ik daar het talent voor, maar ik ben wel een enorme liefhebber van muziek. Mijn inspiratie komt uit concertzalen en van orkesten. Ik heb eerst onderzocht welke draden ik moest gebruiken. Welke maken het goede geluid? Wol en katoen gaven dat niet, wol absorbeert. Ik heb samengewerkt met mensen van het Koninklijk Conservatorium en van de afdeling ‘Art en Science’, de afdeling kunstwetenschappen op de academie en ik ontdekte dat de draden elastisch moesten zijn. Toen ben ik draden gaan breien, dat geeft een soort stretch en dat werkt.”

 

Afval

De afstudeerder Vivianne von Arx komt uit Zwitserland. Haar werk heet ‘Fragile Walls’ en bestaat uit kleurige amorfe vormen die van het plafond hangen. Je kunt er doorheen wandelen. “Vanaf het begin dat ik naar Nederland kwam, heb ik gekeken naar de kloof tussen mens en natuur. Eerst probeerde ik zoveel mogelijk met natuurlijke producten te werken, maar nu gebruik ik materialen die er al zijn. Ik gebruik afval uit de textielindustrie. Ik wil de kijker uitdagen om na te denken over zijn eigen textielafval.”

De ouders van Funda Göçer komen uit Turkije, zelf is ze in Nederland geboren. “Ik wilde die twee culturen in mijn werk samenbrengen,” zegt ze. “Op mijn kinderfoto’s stonden heel veel bloemen, dat werd de inspiratie voor mijn werk. In Turkije wordt veel gedeeld en veel samen gedaan, ik wilde daar een plek voor creëren. Met andere vrouwen heb ik kussens gemaakt met door mij ontworpen en bedrukte stoffen en hun borduursels.”

 

Visserstrui

Nieuw veelbelovend talent uit de lagere jaren was er ook. Lotte Roelandse maakte ‘De Visserstrui’, geïnspireerd op vissers uit het begin van de 18e eeuw. Ze ontdekte dat zij hun truien aanhielden totdat ze finaal opgedragen waren. “Hun trui kon niet uit omdat ze op zee waren,” zegt ze. “Het kledingstuk nam de functie van de huid over en als ze aan wal kwamen moest de trui losgeweekt worden. Soms overleefden ze dat zelfs niet.” Roelandse maakte een wandkleed in natuurlijke kleuren, met een deel van een gebreide trui die in stukken uiteenvalt.

 

‘Exposed/the Textile Show’, nog op donderdag 28 september 17.00- 22.00 uur, vrijdag 29 en zaterdag 30 september 17.00-23.00 uur, zondag 1 oktober 13.00 -17.00 uur in The Gray Space. Meer informatie www.kabk.nl

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...