donderdag 1 februari 2024

 

‘Waar wij elkaar vonden, was aan de tekentafel’

 

Drie broers en één zus uit hetzelfde gezin exposeren hun werk in de Haagse Kunstkring met de tentoonstelling ‘4 x Priester’. Hun jeugd bestond voor een groot deel uit samen tekenen aan de grote bamboetafel.

 


De vier kinderen uit het gezin Priester herinneren zich nog goed hoe ze aan de grote bamboetafel in hun
huis in Voorburg zaten, waar altijd gebruikte kaarten van het werk van hun vader op lagen. Op de achterkant mochten ze tekenen en dat deden ze elke dag. Geknutseld werd er ook. In het kleine huis werden soms hele fietsen uit elkaar gehaald. Alle vier volgden ze een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en nu is er een tentoonstelling bij de Haagse Kunstkring met de titel ‘4 x Priester’.

Het verhaal over de jeugd van de drie broers en één zus is op zijn minst frappant. In 1955 kwamen vader en moeder met de twee oudste broers Glenn en Regy uit Indonesië naar Nederland. “Het eerste jaar was moeilijk. We woonden in een toegewezen woning en later bij mijn grootouders, er was armoede. Mijn vader mocht eerst niet werken, zijn diploma’s waren niks meer waard, zelfs zijn rijbewijs niet,” zegt Glenn (73). “Hij kreeg een baan bij het Ministerie van Oorlog, nu heet dat Defensie. Na zeven jaar kwamen er vlak na elkaar nog twee kinderen. Vader had heftige malaria-aanvallen en moeder hartklachten. Ze gingen in de jaren 70 uit elkaar en vader overleed twee jaar na de scheiding. Waar wij elkaar vonden was aan de tekentafel.”

André (65): “Het was moeilijk, maar het gaf ons ook veel vrijheid. We mochten van onze ouders alle vier naar de kunstacademie, vooral onze moeder stimuleerde dat. Voor ons was de kunst een soort vlucht, het was het enige waar we ons mee konden uiten.”

 

Uniek

De vier Priesters werden allemaal zonder problemen op de academie aangenomen, wat vrij uniek was. Regy (71) lijkt de enige die met zijn werk nog steeds iets aan het verwerken is. Midden op de vloer staat een kooi met gedroogde vissen. “Dat is mijn interpretatie van het koloniaal verleden van Nederland. Je kunt vis bewaren door te drogen, die ontdekking heeft mede geleid tot het ontstaan van de koloniën want zo kon je langer met de boot reizen. Ook heb ik voor de vissen gekozen omdat ze voor mij het uitmergelen van een heel volk weergeven.”

De kleurige schilderijen van Glenn verbeelden het reizen in de ruimte. “Ik heb mijn schilderijen met de titel ‘Eternity en Beyond’ digitaal de ruimte in gestuurd. Na de academie heb ik de Zeevaartschool gedaan en daarom ben ik bevoegd om satellietverbindingen te maken. Ik heb nu mijn eigen expositie in de ruimte.”

 

Kitsch

Lily (66) deed de opleiding Textiel en Mode aan de KABK en werkte drie jaar als styliste bij de Hema, daarna werd ze hoofd van haar oude opleiding op de kunstacademie. Nu heeft ze zich gestort op het maken van keramiek. Ze maakte een serie met vazen, met een knipoog naar Delftsblauw. “Ik hou van series en werk graag met decoratieve vormen, dat laatste was natuurlijk heel lang een beetje een vies woord in de kunst, maar nu ben ik daar mee aan de gang gegaan. Ik haal witte vazen en kitsch uit de kringloop, waar ik tekeningen op maak met blauwe porseleinstiften.”

Haar andere werk bestaat uit een serie vormen op de grond die ze elke week weer aanvult. “Ik werk ter plekke met klei en doe dan wat in me opkomt.”

André ontwierp lange tijd verpakkingen voor producten. Er hangt van hem een lichtbak met jeugdfoto’s van broers en zus, als herinnering. De foto’s bewegen als je voorbij loopt. “Meestal hebben we een thema maar nu niet, misschien is deze tentoonstelling wel de laatste stuiptrekking,” zegt hij grinnikend. Er hangt ook een recent werk van hem met de titel ‘Open mind’. Een portret van een man met vogelhuisjes in 3D, als hersenen. “Dat werk ontstond heel impulsief. Het verbeeldt vrijheid. Je kan er als het ware in en uit vliegen.”

Glenn: “Ik vind het wel bijzonder en uniek dat wij allemaal uit hetzelfde gezin zulke creatieve gaven hebben. Wij werken allemaal verhalend, ieder op z’n eigen manier, Misschien is dat dan toch onze Indische afkomst."

 

‘4 x Priester, t/m 26 november in de Haagse Kunstkring. Openingstijden wo t/m vrij 12.00 – 17.00 uur en za en zo van 13.00 – 17.00 uur. Meer informatie www.haagsekunstkring.nl

 

Fotograaf Nico Laan

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter.

  Savery, een meester in het observeren   Roelant Savery werd onder meer bekend met zijn schilderijen van de uitgestorven dodo. Met zijn b...