Kunst
uit Korea
In Zuid-Korea is het voor vrouwen nog steeds moeilijk een gerespecteerd kunstenaar te worden. Kunstinstelling West presenteert de tentoonstelling ‘Hexed, Vexed, and Sexed’ met werk van vrouwen die het wél lukte.
Acht vrouwelijke kunstenaars uit Zuid-Korea exposeren in de voormalige Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout. Kunstinstelling West werkte hiervoor samen met Alternative Space Loop, een ruimte voor hedendaagse kunst in Seoul, die een keuze maakte uit hun beste vrouwelijke kunstenaars. Hun werk bestrijkt de periode na de Koreaanse oorlog, van de jaren zestig tot nu.
De
tentoonstelling ‘Hexed, Vexed, and Sexed’ verwijst
naar de beperkte vrijheid van vrouwen in Korea, zij zijn over het algemeen
gedoemd om thuis te blijven zodra er een kind op komst is. Steeds minder vrouwen
willen daarom nog kinderen en de bevolkingsgroei loopt terug. De Koreaanse cultuur
is vrouwonvriendelijk, vrouwen worden geïntimideerd, ze kunnen nog steeds ongestraft
begluurd en gefilmd worden in wc’s en kleedhokjes. De ‘Hex’ staat voor de
onbedwingbare kracht van vrouwen, de ‘Vex’ daagt de mannelijke kijk op de zaken
uit en de ‘Sex’ laat zien dat werkelijke seksuele bevrijding in Korea niet
bestaat.
Larven
Haejung
Jung maakte de installatie ‘Becoming sea squirt’, geïnspireerd op de unieke
biologie van de zeeduivel. De larven daarvan hebben neus, ogen, vinnen en hersenen
en verschillen niet veel van een gewervelde foetus, maar al groeiend verteert
het dier zijn eigen organen, het degenereert en wordt een soort plant in de
modder. Zeeduivels hebben geen geslacht en kunnen zich zowel seksueel als
ongeslachtelijk voortplanten.
In
een doorzichtige tent kan de bezoeker plaatsnemen op een zacht tapijt dat de kleuren
en vormen van een koraalrijke zeebodem heeft. Door een virtual reality bril te op
te zetten, krijgt de toeschouwer het idee dat hij in zee zwemt, zoals de larve
van de zeeduivel. Zittend en staand, verandert het beeld mee.
Martelwerktuig
Het
is heel jammer dat de installatie ‘Breaking Wheel’ van Chang Jia in West niet
in werkelijkheid te zien is, maar de video die ervan gemaakt is, toont hoe fascinerend
de performance er in 2014 uit moet hebben gezien. Helaas kon de installatie
niet vanuit Korea naar Den Haag vervoerd worden, maar de kunstenaar is wel zelf
aanwezig en door middel van een tolk maakt ze duidelijk wat haar geïnspireerd
heeft. De video laat zien hoe twaalf grote wielen in een cirkel staan. Het zijn
reconstructies van oude wielen van treinen en rijtuigen uit de jaren vijftig
van de vorige eeuw. Met deze wielen verwijst Chang naar martelwerktuigen die in
de middeleeuwen werden gebruikt. Ze bekleedde ze met kleurige veren en bloemen.
De wielen draaien, ze worden voortbewogen door twaalf vrouwen die er hoog bovenop
zitten en fietsende bewegingen maken terwijl ze zogenaamde ‘werkliederen’ neuriën.
In de middeleeuwen waren deze indringende liederen als religieuze muziek in
Korea verboden.
Chang
heeft een enorme lijst van groeps- en solotentoonstellingen op haar naam staan.
Er is wel een serie cyanotypes van haar hand in de tentoonstelling te zien. Cyanotype is een
fotografisch proces waarbij - na ontwikkeling - een cyaan-blauwe afdruk
ontstaat.
Rillingen
Op
de eerste verdieping zijn schilderijen, tekeningen en video’s. Eunsae Lee is
een van de bestverkopende kunstenaars van de deelnemers. Het werk van Eunsae laat
de verwarring zien die haar tijdens het maken van een serie van drie
schilderijen overviel. Ze schildert vrouwenlichamen en rebelleert daarmee tegen
het gebruik van stereotypen. Ze heeft een fascinatie voor het vrouwenlichaam en
vraagt zich steeds af of ze nu zelf óók stereotypen schildert. Dat bezorgt haar
koude rillingen. In de tuin staat nog een installatie van Ye Eun Min waarvoor
ze voorwerpen gebruikte die mensen op straat hebben achtergelaten. Ze stapelt
ze lukraak op elkaar en brengt kleur aan.
‘Hexed,
Vexed and Sexed’, t/m zondag 14 januari 2024 in West
Den Haag. Meer informatie www.westdenhaag.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter.